fbpx

Przetwórstwo spożywcze: 5 wyzwań producentów żywności i napojów

Ogólne wyzwania stojące obecnie przed producentami żywności i napojów mogą wydawać się takie same jak te, z którymi przetwórstwo spożywcze mierzy się od wielu lat, ale kontekst tych wyzwań zasadniczo się zmienił. Oczekiwania klientów dotyczące przejrzystości i bardziej innowacyjnych produktów, coraz większy nacisk na jakość i zgodność z przepisami, niższe marże, nowe kanały sprzedaży oraz dynamiczna siła robocza to tylko niektóre z czynników, które zmieniają dynamikę tego rynku do tego stopnia, że producenci żywności i napojów muszą odświeżyć swój sposób prowadzenia działalności. Technologia w niektórych przypadkach będzie motorem tych zmian, a w innych dostarczy rozwiązań. W tych zmieniających się warunkach skuteczne zarządzanie rozwojem i rentownością zależy od tego, w jakim stopniu producenci żywności i napojów są w stanie przekształcić swoją działalność, wdrażając jednocześnie nowoczesne technologie.

1. Innowacje i przejrzystość w przetwórstwie spożywczym

Internet to doskonały przykład tego, jak technologia wpływa na branżę spożywczą. Łatwy dostęp konsumentów do ogromnej ilości informacji, recenzji i opinii o produktach oraz ich bezpośrednich konkurentach na zawsze zmienił ten rynek. Konsumenci używają Internetu do wyszukiwania bardziej szczegółowych informacji o produktach, a nie tylko o składnikach i wartości odżywczej — chcą wiedzieć, czy produkt zawiera GMO oraz znać jego kraj pochodzenia i wpływ na środowisko.Konsumenci cały czas chcą wypróbowywać nowe produkty i mieć większy wybór. Szukają także zdrowszych i smaczniejszych produktów. Świadomość zdrowotna wciąż się zwiększa dzięki ratingom i rankingom odżywczym, takim jak Guiding Stars®, Weight Watchers™ POINTS oraz indeks glikemiczny. Konsumenci oczekują bardziej zrozumiałych etykiet i unikają produktów, których skład wydaje im się niezdrowy.

Najwięksi sprzedawcy detaliczni tacy jak Walmart®, Costco® i Albertsons® w reakcji na te oczekiwania wymagają od producentów żywności i napojów wprowadzenia gruntownych zmian w ich działalności, takich jak bardziej humanitarne traktowanie zwierząt hodowlanych, bardziej ekologiczne źródła żywności i minimalizacja wpływu na środowisko.Aby dostosować linie produkcyjne do tych nowych warunków, producenci żywności muszą wprowadzić wiele zmian, m.in. przekształcić narzędzia wykorzystywane do udostępniania informacji. Niezależnie od tego, czy informacje te są udostępniane za pośrednictwem stron internetowych dostosowanych do urządzeń mobilnych, czy inteligentnych etykiet, już sama ilość danych, które muszą być zbierane (zwłaszcza, że szczegółowość sięga aż do poziomu partii), nadzorowane i przekazywane, jest o wiele większa niż w przeszłości. Firmy nadążające za rynkiem będą używać nowoczesnych narzędzi, takich jak marketing cyfrowy i media społecznościowe, aby zadbać o zaangażowanie zarówno klientów, jak i konsumentów, oraz budować lojalność wobec marki.

2. Jakość i zgodność z przepisami w branży spożywczej

Popyt na nowe produkty i informacje nigdy się nie kończy, podobnie jak wciąż ewoluujące wymagania w zakresie jakości i zgodności z przepisami. Producenci żywności i napojów muszą spełniać wymogi dotyczące etykiet, które różnią się zarówno w zależności od kraju pochodzenia, jak i kraju, w którym produkty będą sprzedawane. Przepisy nie tylko są różne w różnych regionach, lecz także ciągle się zmieniają. Na przykład, mimo, że amerykańska ustawa Food Safety Modernization Act (FSMA) weszła w życie w 2011 r., to amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (Food and Drug Administration — FDA) wydawała wytyczne w jej zakresie jeszcze w 2018 r. W związku z tym nie znamy jeszcze pełnego wpływu tej ustawy na amerykańskich producentów żywności i napojów oraz na producentów zagranicznych, którzy sprzedają swoje towary na rynku amerykańskim.Sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje ze względu na konieczność ciągłego wprowadzania innowacji. Nowe warianty, smaki, składniki i rozmiary opakowań to tylko niektóre sposoby wprowadzania innowacji przez producentów w celu znalezienia niszy na rynku, na którym wyróżnienie się spośród konkurencji stanowi klucz do sukcesu. Wynikająca z tego astronomiczna ilość SKU jeszcze bardziej komplikuje tworzenie etykiet — nowa lista artykułów oznacza nową listę potencjalnych błędów. Klienci, konsumenci i regulatorzy oczekują od producentów żywności i napojów bardziej proaktywnego i odpowiedzialnego podejścia do zarządzania jakością i wycofywaniem wadliwych produktów z rynku. W epoce natychmiastowej komunikacji można sobie wyobrazić dzień, w którym konsumenci będą we właściwym czasie otrzymywać osobiste powiadomienia.

3. Presja na marże w przemyśle spożywczym

Coraz bardziej skomplikowane regulacje i związane z nimi koszty mogą nadszarpnąć marże, której już i tak są niskie ze względu na dużą konkurencję. Bariery do wejścia na rynek w branży spożywczej pozostają małe, więc cały czas pojawiają się nowi producenci. Nowi rywale, wykorzystujący rosnącą globalizację lub inne czynniki rynkowe, przyczyniają się do zwiększenia liczby produktów na rynku i obniżenia marż operacyjnych w wielu kategoriach produktów. Zmieniają się gusta i oczekiwania konsumentów oraz ich obawy dotyczące zdrowia. Ponieważ dochód rozporządzalny wzrasta zarówno na rynkach rozwiniętych,jak i wschodzących, konsumenci chcą mieć większy wybór oraz zdrowsze i smaczniejsze produkty. Pionierscy użytkownicy nowych technologii (early adopters) często są gotowi do tego, aby za nie sporo zapłacić, ale ceny spadają w miarę jak zwiększa się podaż i konkurencja na rynku.

Pobierz plik

Tutaj możesz pobrać dokument „5 największych wyzwań, przed którymi stoją obecnie producenci żywności i napojów”  w formacie .pdf

Marże ciągną w dół nawet sprzedawcy detaliczni, oczekujący niższych cen hurtowych i szybszych dostaw. Ponadto rosnąca popularność produktów marek własnych, odpowiadających obecnie za 14% sprzedaży pakowanej żywności, jeszcze bardziej zwiększa presję na produkty markowe. Wejście sprzedawców internetowych takich jak Amazon® na rynek spożywczy może jeszcze bardziej zmniejszyć marże producentów, którzy będą musieli znaleźć nowe sposoby na dalsze obniżanie kosztów i zwiększanie wydajności.Presja na marże to dla producentów żywności i napojów nic nowego. Na skutek nieoczekiwanych zmian w sezonowej podaży lub cenach zyski producentów żywności i napojów mogą ostro poszybować w dół. Jednak nowe czynniki, takie jak to, że klienci oczekują szybszych reakcji i niemal bezbłędnej realizacji zamówień, oraz zarządzanie ogromną liczbą produktów i SKU, mogą kompletnie przerosnąć firmę, jeśli brakuje jej odpowiedniej infrastruktury. Firmy przetwórstwa spożywczego używające zaawansowanych narzędzi do planowania i prognozowania oraz dbające o kompleksową widoczność łańcucha dostaw mają szansę zapewnić sobie zarówno rentowność, jak i lojalność klientów.

4. Nowe kanały sprzedaży w produkcji spożywczej

Dużą rolę w utrzymaniu lojalności klientów i rentowności może również odgrywać sposób, w jaki produkty z tej branży są sprzedawane. Na przetwórstwo spożywcze, podobnie jak wiele innych branż, duży wpływ wywarł rozwój kanałów e-handlu. Przedsiębiorstwa takie jak Omaha Steaks® czy Wine of the Month Club działają już od wielu lat, ale nowi konkurenci, tacy jak internetowi dostawcy zestawów składników do samodzielnego przygotowania posiłku (meal-kit), np. Plated® i Blue Apron™, podkopują zyski sklepów spożywczych i restauracji. Branża meal-kit jest już warta 2,2 mld USD i rośnie trzy razy szybciej niż jakikolwiek inny kanał sprzedaży żywności i napojów. Wraz z wejściem na ten rynek firmy Walmart®, jak również przejęciem Whole Foods™ przez Amazon, branżę spożywczą czekają gruntowne zmiany modelu kanału dystrybucji.Konsumenci już teraz zamawiają produkty spożywcze z dostawą do domu (np. z Amazon Fresh lub FreshDirect™) bądź też zamawiają je przez Internet, a następnie odbierają w swoim lokalnym sklepie spożywczym. Ponieważ coraz więcej osób kupuje przez Internet, sklepy spożywcze odnotowują spadek sprzedaży impulsywnie kupowanych przekąsek. Producenci żywności i napojów muszą uwzględnić w swoich planach to, w jaki sposób te ewoluujące kanały wpłyną na ich działalność. Na przykład niektórzy producenci mogą produkować jedno opakowanie dla produktów przeznaczonych dla sklepów fizycznych, a inne dla produktów kupowanych przez Internet. Wielu producentów nawiąże bliższe relacje ze swoimi partnerami detalicznymi i dystrybucyjnymi, a niektórzy będą może nawet prowadzić swój własny kanał e-handlu.

5. Dynamiczna siła robocza a przetwórstwo spożywcze

Wykorzystanie kanałów online i oferowanie większej przejrzystości to dla producentów żywności i napojów trafny wybór. Nowocześni klienci oczekują nowoczesnej obsługi. Ale to nie tylko konsumentom na tym zależy. Tego samego oczekują od swoich pracodawców pracownicy. Chcą łatwych w użyciu rozwiązań, wbudowanych narzędzi analitycznych, dostępu mobilnego oraz technologii sztucznej inteligencji, dzięki którym będą mogli pracować tak, jak lubią, oraz osiągać większą wydajność.Tego rodzaju narzędzia nie tylko pozwalają producentom maksymalnie wykorzystać potencjał pracowników, lecz także usprawniają rekrutację i zmniejszają rotację, pomagając w ten sposób obejść lukę w umiejętnościach w branży produkcyjnej — lukę, która staje się coraz większa w miarę jak osoby z pokolenia powojennego wyżu demograficznego opuszczają rynek pracy. Ze względu na kurczącą się pulę pracowników producenci żywności i napojów muszą położyć większy nacisk na rozwój kompetencji i planowanie kariery.

Przemsył spożywczy - system zarządania produkcją

Udostępniając swoim pracownikom narzędzia, których potrzebują do wykonywania swojej pracy, producenci w branży przetwórstwa spożywczego dbają również o to, aby ich pracownicy byli w stanie zapewnić klientom jak najlepszą obsługę. Czołowi producenci żywności i napojów zdają sobie sprawę z tego, że mogą zmaksymalizować produktywność pracowników poprzez stworzenie środowiska pracy, jakiego oczekują współcześni pracownicy.

Przełomowe technologie w oprogramowaniu do zarządzania produkcją

Producenci żywności i napojów muszą cały czas odświeżać swoje podejście biznesowe — wprowadzać nowe produkty, zarządzać dostawcami z całego świata i szybko reagować na działania konkurentów. Firmy muszą tworzyć nowe marki i produkty, a jednocześnie kontrolować koszty, nawet jeśli wydatki związane z produkcją i łańcuchem dostaw będą rosły ze względu na krótszy okres magazynowania i wyższe nakłady na transport. Muszą również spełniać ewoluujące wymagania związane ze zgodnością, a także aktualizować skład, specyfikacje i opakowania produktów, aby nadążyć za zmieniającymi się przepisami. Producenci przetwórstwa spożywczego powinni też zdawać sobie sprawę z trendów społecznych, które wywierają wpływ na branżę spożywczą, takich jak oczekiwania konsumentów w zakresie większej przejrzystości, większa liczba dostępnych kanałów sprzedaży oraz nowoczesne i wydajne narzędzia dla pracowników. Branża spożywcza jest przyzwyczajona do konieczności wprowadzania szybkich zmian w celu dopasowywania się do dynamiki rynku, ale obecnie wpływ technologii na wszystkie obszary działalności przedsiębiorstw jest większy niż kiedykolwiek wcześniej.Dla producentów żywności i napojów technologia może być przyjacielem albo wrogiem. Systemy ERP, które zostały wdrożone wiele lat (lub nawet dekad) temu nie spełniają już skomplikowanych wymagań tej branży. Bycie na czasie jest nie tylko inteligentne — jest też rentowne. Technologia chmury, współpracy, analityki, skalowalna i mobilna — to klucz do rozwoju i zdobycia przewagi nad konkurencją.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz poprawić wydajność produkcji i kontrolę kosztów? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Jak usprawnić zarządzanie produktem? Przykład wdrożenia systemu PLM

Infor CloudSuite PLM for Process – zarządzanie produktem

Infor CloudSuite PLM for Process maksymalizuje współpracę zespołów R&D i możliwości rynkowe producentów. Rozwiązanie skraca kluczowe procesy zarządzania produktem w całym cyklu PLM, takie jak  wprowadzanie i rozwój nowych produktów, optymalizację receptur, zgodność z przepisami i zarządzanie projektem. Firmy, które wdrożyły PLM szybciej wprowadzają produkty na rynek, dzięki ujednoliconemu widokowi danych i procesów. Zarządzenie produktem staje się zoptymalizowanym i efektywnym procesem w całym cyklu jego życia.

Przykład wdrożenia systemu PLM w branży spożywczej

Spółka Keurig Dr Pepper jest wiodącym producentem i dystrybutorem kawy i napojów, powstałym w wyniku połączenia firm Keurig Green Mountain i Dr Pepper Snapple Group. Spółka posiada portfel ponad 125 własnych, licencjonowanych i partnerskich marek napojów bezalkoholowych, mieszanek kawy i herbaty, wody, soków i nektarów oraz bezalkoholowych dodatków do drinków.

Poprzez wdrożenie systemu Infor CloudSuite PLM for Process uzyskała następujące efekty:

Procesy

Usprawnione procesy opracowywania produktów i oznaczania wartości odżywczej poprzez zastąpienie ręcznego wprowadzania danych intuicyjnymi przepływami pracy w Infor CloudSuite PLM for Process (Optiva).

Czas

Szybsze wprowadzanie nowych produktów na rynek
i zmniejszenie liczby zmian w etykietowaniu żywności (m.in. wyeliminowanie 5 procesów ręcznego wprowadzania danych).

Koszty

Obniżenie kosztów wdrażania dzięki wybraniu Infor CloudSuite PLM for Process (Optiva) — najlepszego rozwiązania do zarządzania cyklem życia produktu na rynku — na podstawie analizy firmy.

Sukces klienta: Keurig Dr Pepper

Obecnie mamy przyjazne dla użytkownika rozwiązanie
z interfejsem WWW, które jest niezwykle łatwe w obsłudze. Nasze dane są zorganizowane w sposób logiczny z punktu widzenia użytkowników, a nasze procesy są dostosowane do charakteru naszej działalności. Dysponujemy raportami, które dobrze służą firmie, i udało nam się osiągnąć duże korzyści biznesowe.

Bob Wimpfheimer​

starszy menedżer ds. zarządzania wiedzą w dziale badań i rozwoju

Video Case Study

Obejrzyj materiał video i poznaj szczegóły wdrożenia systemu Infor CloudSuite PLM for Process (Optiva), który usprawnia zarządzanie produktem w branży spożywczej.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz usprawnić procesy zarządzania łańcuchem dostaw? Może interesuję Ciebie digitalizacja procesów etykietowania w branży spożywczej? Zrobić krok w stronę przemysłu 4.0? Szukasz narzędzi wspierających optymalizację łańcucha dostaw i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Digitalizacja procesów etykietowania w branży spożywczej

Co ma być na etykiecie? To, czego oczekują klienci i czego wymagają przepisy

Wprowadzanie na rynek produktów spełniających rosnące oczekiwania klientów jest coraz bardziej skomplikowane. Popyt na świeże, niskokaloryczne produkty wolne od sztucznych dodatków i GMO to coś więcej niż tylko przelotna moda. Kupując żywność dla całej rodziny, świadomi klienci kładą główny nacisk na zdrowie, dobre samopoczucie i kwestie społeczne. Biorą pod uwagę czyste etykiety (ang. clean labels), dostępność informacji o dostawcach, ludzkie traktowanie zwierząt i ochronę środowiska.

Zwiększa to presję na producentów żywności i napojów, którzy mają problem ze spełnieniem niejasnych definicji i zmieniających się przepisów. Trend „clean label” to przykład na to, że klienci oczekują etykiet z rzetelnymi informacjami oraz produktów wolnych od sztucznych dodatków, barwników i niepotrzebnych składników. Producenci żywności i napojów chcą wykorzystać tę okazję do tego, aby przyciągnąć grupę klientów dysponujących siłą nabywczą, ale nie jest to łatwym zadaniem. Definicje się zmieniają, podobnie jak oczekiwania.

Spełnianie wymagań prawnych – digitalizacja procesów

Producenci żywności i napojów wykorzystują etykiety do tego, aby przyciągać klientów, ale odgrywają one również kluczową rolę w spełnieniu wymagań Agencji Żywności i Leków (Food and Drug Administration — FDA). Jej ogólnym celem jest ochrona konsumentów, a jej regulacje dotyczące produkcji żywności można podzielić na dwie kategorie: bezpieczeństwo żywności i etykiety.

Niektóre z ich celów pokrywają się ze sobą, ale regulacje dotyczące bezpieczeństwa żywności mają zasadniczo na celu przeciwdziałanie produkcji zanieczyszczonej żywności. Natomiast etykiety mają pomagać klientom podejmować świadome decyzje, a także unikać spożywania składników, które mogą być dla nich szkodliwe, np. alergenów.

Nadążanie za przepisami na wszystkich rynkach, gdzie sprzedawane są produkty, może być dla producentów żywności i napojów ogromnym wyzwaniem — szczególnie jeśli zmieniają się one z dnia na dzień. Przykładem niedawno zmienionej regulacji, która wywiera wpływ na wszystkie przedsiębiorstwa sprzedające produkty mieszkańcom Kalifornii, jest aktualizacja Prop 65, obowiązująca od 30 sierpnia 2018 r.

Prop 65 nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek informowania Kalifornijczyków, jeśli kupowane przez nich produkty zawierają istotne ilości chemikaliów, o których wiadomo, że powodują raka, wady płodu lub inne upośledzenia płodności. Aktualizacja dotyczy tego, w jaki sposób ostrzeżenia mają być prezentowane (w tym ich układ graficzny i treść) na etykietach produktów żywnościowych, w tym także suplementów diety. Niespełnienie tych wytycznych może pociągać za sobą wysokie kary finansowe.

Aby zachować zgodność, przedsiębiorstwo musi cały czas dostarczać zrozumiałe etykiety zgodne z przepisami — mimo zmieniających się regulacji i gustów klientów. Można to osiągnąć za pomocą Infor CloudSuite PLM for Process (znanego wcześniej pod nazwą Optiva) — rozwiązania do zarządzania cyklem życia produktów, które łączy ze sobą wszystkie informacje o produkcie, m.in. dostawcach, surowcach, składnikach i formułach, w ramach jednej, dokładnej bazy danych. Dane te są bezpośrednio połączone z modułem etykiet, dzięki czemu wszystkie istotne informacje mogą być automatycznie i dokładnie odzwierciedlone na etykietach. W miarę jak monitorowane są regulacje, informacje o nich można bez problemu dodawać do bazy danych — od reguł i wyjątków do treści i jej umiejscowienia. Digitalizacja procesów etykietowania w branży spożywczej odbywa się dzięki Infor CloudSuite PLM for Process.

„Clean label”, czyli tzw. czysta etykieta

Pojęcie „clean label”, czyli tzw. czysta etykieta, to termin używany w przemyśle spożywczym, podkreślający że produkt jest naturalny i nie zawiera sztucznych dodatków. Tego typu zabieg stosuje się w celu stworzenia produktów dających konsumentom pewnego rodzaju gwarancje, że wyroby nie zawierają negatywnie kojarzonych przez konsumentów dodatków do żywności. Nowy trend wywodzi się z rynku amerykańskiego, a obecnie rozwija w Europie. Z punktu widzenia interesów konsumenta idea tzw. czystej etykiety jest godna pochwały. Niemniej jednak „clean label” nie jest pojęciem prawnym i nie do końca sformalizowana jest jego definicja, podlega więc różnego typu interpretacjom. Dlatego też przy analizie receptury danego produktu, zawsze warto zwrócić uwagę, czy stosowane oświadczenia to nie tylko pusty frazes. Źródło: Forum Mleczarskie

Infor CloudSuite PLM for Process pomaga zachować zgodność z wymaganiami agencji regulacyjnych na całym świecie, takimi jak regulacje dotyczące etykiet i informacji o wartości odżywczej mające zastosowanie do żywności, chemikaliów i innych produktów szybkozbywalnych (CPG).

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz usprawnić procesy zarządzania łańcuchem dostaw? Może interesuję Ciebie digitalizacja procesów etykietowania w branży spożywczej? Zrobić krok w stronę przemysłu 4.0? Szukasz narzędzi wspierających optymalizację łańcucha dostaw i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Kontrola kosztów w łańcuchu dostaw żywności

Przemysł spożywczy charakteryzuje się dużymi wolumenami, szybką zmiennością i niską marżą. Oprócz dynamiki rynku, która jest napędzana przez detalicznych gigantów, inną jego cechą jest złożoność wynikająca z przetwarzania składników i surowców w produkty spożywcze. Od czasu do czasu w ramach tej samej receptury rośnie zużycie materiałów lub maleje ilość produktu. Zależne jest to od wielu parametrów łańcucha dostaw, procesu produkcji i środowiska. W rezultacie kontorla kosztów staje się wyzwaniem.

Osiąganie zysku w tej branży sprowadza się głównie do minimalizowania strat. Straty w branży spożywczej mogą być spowodowane przez wiele różnych czynników, takich jak utracona sprzedaż, niedokładne prognozy, przestoje produkcyjne, niższa wydajność procesu, gorsza jakość produktów oraz przeterminowany zapas. Artykuł ten dotyczy różnych elementów, które istotne są dla uzyskania kontroli nad kosztami i odpadami.

Nasze doświadczenie mówi nam, że niezbędne jest wdrożenie dobrze przemyślanego procesu od planowania finansowego do codziennych operacji wewnątrz zakładu produkcyjnego. Nowoczesny system zarządzania przedsiębiorstwem ze zintegrowanym rachunkiem kosztów i zarządzaniem wydajnością jest niezbędny, ale niewystarczający. Istotne jest również, aby motywować pracowników i umożliwiać im dostęp do szczegółowych i aktualnych danych niezbędnych do zrozumienia, na których produktach i klientach zarabiamy pieniądze, a na których tracimy; które procesy obniżają marżę, i które można usprawnić, by generowały większe przychody. Taki poziom wnikliwości wymaga użycia narzędzi analitycznych, aby wyłuskać wiedzę biznesową z danych, które gromadzone są każdego dnia i kontrola kosztów jest dokładniejsza.

Ustępując gigantom

Kontrola kosztów i generowanie przychodów są dynamicznie połączone w typowej firmie spożywczej. Po stronie działalności operacyjnej – zakupy, łańcuch dostaw, logistyka i produkcja – menedżerowie muszą się upewnić, że zasoby są wykorzystane możliwie efektywnie. Z drugiej strony – w działach: marketingu, zarządzania produktem i sprzedaży – w przypadku producentów produktów markowych, menedżerowie wydają ogromne sumy na promocję, reklamę oraz działalność pro-sprzedażną i muszą starannie śledzić zwrot z inwestycji.

Obie strony organizacji stoją w obliczu tych samych wyzwań i odczuwają te same naciski. Wielkie sieci detaliczne ustalają reguły gry. Są właścicielami i dyktatorami łańcucha dostaw. Dostawca musi się dostosować do ich zasad i warunków handlowych. Taki stan rzeczy obowiązuje od wielu dziesięcioleci.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat konkurencja się zaostrzyła. Gigantyczni detaliści zaczęli konkurować, mniej lub bardziej bezpośrednio, z dostawcami poprzez wprowadzenie marek prywatnych. Posiadanie marki daje im pełną kontrolę zarówno nad kosztami jak i przychodami. Z jednej strony, jako właściciele marek z lub bez własnych zdolności produkcyjnych, mogą mieć znacznie lepszy niż wcześniej wgląd w to, ile normalnie kosztuje produkcja wyrobu (np. słoika dżemu lub butelki piwa). Z drugiej strony, jako detaliści mogą zarządzać popytem konsumentów korzystając ze szczegółowych danych pochodzących z kas. Takie dane są zazwyczaj niedostępne dla dostawców chcących konkurować o miejsce na półce sklepowej.

Podwójna przewaga wielkich detalistów

Sieci handlowe, które nie mają własnych zdolności produkcyjnych, mogą kupować wyroby u producentów nie posiadających własnych marek lub u dotychczasowych dostawców, którzy teraz łączą role właścicieli konkurencyjnych marek oraz usługodawców etykietujących produkty marką detalisty. W obu przypadkach szczegółowy wgląd w koszty produkcji wymagany przez detalistów zwiększa presję na poziom kosztów dostawcy – tym bardziej, że detaliczny gigant żąda również większego udziału w ostatecznej marży. Dotychczasowi dostawcy mogą odmówić wytwarzania produktów pod marką detalisty i starać się rozwijać własną markę albo wykorzystać produkcję pod marką detalisty do zwiększenia stopnia wykorzystania swoich zasobów i obniżenia kosztów jednostkowych poprzez rozdzielenie kosztów stałych na większą produkcję. Dziś wielu dostawców jest zmuszonych do występowania w tej podwójnej roli, aby zachować konkurencyjny poziom kosztów i nadal rozwijać umiejętności produkcyjne.

W ostatnich latach sytuacja ponownie zmieniła się dramatycznie. Według źródeł branżowych ceny sprzedaży produktów z marką detalisty wzrosły dramatycznie w ostatnim okresie. Dla porównania, ceny markowych towarów nie zwiększyły się tak bardzo.

Odchylenie od wydajności

Odchylenie od wydajności – wpływ na koszty wynikający z wyprodukowania większej lub mniejszej ilości produktu ze standardowego składu surowcowego.

Odchylenie od wydajności jest tą częścią odchyleń od kosztu całkowitego kosztu materiałów, która jest związana z uzyskaniem innej ilości produktu na wyjściu procesu niż wynika to z faktycznie zużytych surowców i standardowej wydajności procesu. Uwaga: zakłada się, że składniki zużywane w procesie oraz proporcje zużytych ilości są takie jak w recepturze standardowej.

Odchylenie od składu surowcowego – wpływ na koszty wynikający ze zużycia surowców w innych proporcjach ilościowych.

Odchylenie od składu surowcowego jest tą częścią odchyleń od kosztu całkowitego kosztu materiałów, która wynika ze zużycia surowców w innych proporcjach ilościowych (w szczególności zużycia innych surowców) niż wynika to ze standardowej receptury.

Producenci z własną marką są ograniczeni przez wielkie sieci. Negocjując ceny z detalistami znajdują się w słabszej pozycji. Oni nie mogą podnieść ceny o trzy lub pięć procent na pokrycie rosnących kosztów. Choć dysponują zazwyczaj pokaźnymi budżetami marketingowymi w porównaniu z większością innych branż, właściciele marki nie mogą dotrzeć do klientów równie bezpośrednio i łatwo jak detaliści. Zamiast tego muszą wycisnąć więcej z własnej działalności – poprzez zwiększenie produktywności czy skłonienie swoich dostawców do obniżenia ceny zakupu surowców – aby zachować marże.

Detaliczni olbrzymi są tak wielcy, że dostawcy nie mogą sobie pozwolić na utratę któregoś z nich. Nawet jeśli muszą redukować koszty i obniżać marże, dostawcy starają się utrzymać gigantów jako klientów, ponieważ kupują oni tak duże ilości. Dlatego kontrola kosztów jest tak istotna w codziennej działalnością właścicieli marek. Muszą oni spojrzeć na swoje wskaźniki wykorzystania zasobów i kosztów produkcji, obserwować, jak się zmieniają tydzień po tygodniu i miesiąc po miesiącu, jak również ocenić swoje możliwości kontrolowania cen sprzedaży i zarządzania kosztami marketingu.

Kontroluj to, co możesz kontrolować

Na początku roku menedżerowie znają asortyment, kluczowych klientów (w większości przypadków), jakich mogą oczekiwać wielkości sprzedaży i cen oraz jakich inwestycji marketingowych niezbędnych do wspierania tych woluminów. Przygotowują budżety na podstawie tych informacji, a następnie stale mierzą wykonanie i porównują z tymi celami. Kadra kierownicza wysokiego poziomu śledzi wykonanie budżetów sprzedaży i dokonuje co miesiąc lub co kwartał rewizji budżetów i prognoz, starając się chronić założony poziom marży. Wymaga to ścisłej kontroli kosztów produkcji sprzedanej w czasie rzeczywistym.

Na poziomie operacyjnym, kierownicy produkcji i zarządzający łańcuchem dostaw, muszą śledzić i kontrolować koszty produkcji w sposób ciągły. Działania te wymagają zaawansowanych modeli kalkulacji kosztów produktu, tak aby można było zdefiniować wszystkie nośniki kosztów na odpowiednio szczegółowym poziomie. Modele te uwzględniają koszty surowców i opakowań, jak również energii elektrycznej, wody, przezbrojenia i pracy linii produkcyjnej, płac pracowników i wszystkie inne elementy kosztów.

Menedżerowie muszą dzisiaj pracować na dość wyrafinowanym poziomie, aby być w stanie utrzymać w sposób ciągły przewidywany poziom kosztów, cen i marży. Czy faktyczne koszty produkcji dziennej lub tygodniowej upewniają nas, że jesteśmy na właściwej drodze? Jeśli z niej zboczyliśmy to jak na nią wrócić? Czy należy skorygować proces produkcji, czy recepturę, czy też przyczyną jest niewystarczająca jakość surowca? Niezbędny jest system alertów i powiadomień, dzięki którym można realizować działania naprawcze bez zbędnej zwłoki. Trzeba gromadzić olbrzymie ilości danych w celu prawidłowego uchwycenia rzeczywistych kosztów i precyzyjnego ich przypisania do konkretnych produktów. Urządzenia do przechwytywania danych, takie jak czujniki, mogą wprowadzać te dane bezpośrednio do systemu zarządzania przedsiębiorstwem; w innych obszarach mogą pomóc mobilne urządzenia używane przez pracowników magazynów lub produkcji. Najlepiej jest gdy rozwiązanie mobilne jest zintegrowane z systemem zarządzania przedsiębiorstwem, tak że dane są dostępne w czasie rzeczywistym.

Odchylenia od wydajności i od składu surowcowego

Wszyscy producenci branży spożywczej zaangażowani w przetwarzanie surowców dążą do maksymalizacji wydajności. Wydajność procesu, relacja między tym co jest zużywane w procesie i tym co jest produkowane, może teoretycznie wynosić 100%, ale w praktyce niemal zawsze mamy do czynienia ze stratami i odchyleniami.

Różnice w wydajności nie są jedynym wyjaśnieniem odchyleń produkcyjnych. W wielu procesach produkcji żywności mieszane są różne składniki lub różne gatunki tych samych składników. W zależności od dostępności surowca, jak również jego właściwości i kosztów, składniki mogą być mieszanie w różnych proporcjach w celu uzyskania odpowiedniego produktu końcowego. Odchylenia spowodowane zmianą w składnikach procesu w stosunku do receptury standardowej są zazwyczaj definiowane jako odchylenia od składu surowcowego. Większość procesów produkcyjnych musi być analizowana zarówno pod względem odchyleń od wydajności jak i odchyleń od składu.

Kontrola kosztów w produkcji spożywczej

Zarządzanie wydajnością poprzez kontrolowanie charakterystyki surowców

Umiejętność analizowania różnych cech (atrybutów) surowców może pomóc w wyjaśnianiu przyczyn większej lub mniejszej wydajności. Wydajność oznacza różne rzeczy dla różnych branż i segmentów. W mleczarni, na przykład, niezbędne jest mierzenie i kontrolowanie zawartości tłuszczu. W przetwórstwie mięsa kontroli i monitorowaniu podlega zwykle stosunek tego co jest na wejściu procesu (np. liczba oraz waga całych kurcząt) do tego co jest na wyjściu (np. udka, skrzydełka, piersi i podroby). W tym przypadku często dąży się do maksymalizacji wydajności dla najcenniejszych produktów (np. piersi). W przypadku zbóż, owoców i warzyw przetwórcy starają się zminimalizować ilość produktów ubocznych, takich jak skórki, otręby, nasiona itp.

To samo rozumowanie stosuje się przy wyborze i ocenie dostawcy. Dostawcy muszą spełniać pewne standardy. Płaci się dostawcom zgodnie z charakterystyką dostarczanych przez nich surowców; nie płaci się tej samej ceny za każdego kurczaka. Na przykład, jeśli zbyt wysoka zawartość tłuszczu obniża wartość materiału z punktu widzenie celów firmy, to tym samym obniżana jest stawka, według której wyceniana jest dostawa.

Patrik Sjoberg, dyrektor odpowiedzialny za rozwój systemu Infor M3 system ERP dla branży spożywczej, korzyści z analizowania cech surowców na potrzeby zarządzania wydajnością ilustruje opowieścią opartą na jego doświadczeniach z pracy dla producenta wyrobów ziemniaczanych. Sjoberg wspomina: „Kiedyś mieliśmy bardzo zaangażowanego dyrektora zakładu, który koncentrował się na maksymalizacji wydajności ziemniaczanej. Podczas wielu lat pracy w branży zebrał bogate statystyki mówiące o tym, według jakiej krzywej normalnej rozkłada się wielkość ziemniaków w dostarczonej partii. Niewielką część stanowiły ziemniaki wystarczająco duże, aby produkować z nich frytki najwyższej jakości. Średniej wielkości ziemniaki mogły być wykorzystane do produkcji zwykłych frytek, natomiast małe ziemniaki przeznaczone były na puree. Maksymalizując zakup dużych ziemniaków w rozsądnej cenie, mógł zmaksymalizować wydajność produkcji frytek najwyższej jakości i tym samym zwiększyć rentowność całej produkcji ziemniaczanej.”

Cechy i atrybuty są ważnymi elementami koncepcji kalkulacji kosztów produktów opracowanej przez firmę Infor. Wszystkie partie surowców lub produktów mogą być stowarzyszone z szeregiem różnych atrybutów. W systemie Infor M3 dla branży spożywczej można uzależnić wycenę surowców lub produktów od wartości atrybutów. Jeśli mamy do czynienia z podobnymi materiałami lub produktami, które różnią się zawartością tłuszczu (lub cukru, lub białka, lub dowolnej kombinacji zdefiniowanych atrybutów), to w zależności od wartości atrybutów można przypisać im inne koszty i usprawnić kontrolę kosztów. Ważne jest również, aby kontrolować te atrybuty w zarządzaniu zapasem i analizie wykorzystania zasobów. Ich wartości wpływają na średnią wydajność i wielkość sprzedaży.

Zarządzanie wydajnością kiedyś i obecnie – kontrola kosztów

Często stosowaną w przeszłości techniką ewidencji zużytych w produkcji składników było tzw. rozliczanie wsteczne. Rozliczanie wsteczne, na podstawie ilości wyprodukowanych i standardowych norm zużycia, automatycznie zmniejsza, utrzymywany w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, zapas ewidencyjny składników zużytych do produkcji. Stosowanie standardowych ilości spowodowane było trudnością w precyzyjnym zmierzeniu w czasie rzeczywistym faktycznego zużycia. Próba poprawy dokładności polegała na codziennych lub cotygodniowych spisach z natury kluczowych składników, a następnie na proporcjonalnym przypisaniu do produktów stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych.

Rozliczenie wsteczne jest nadal używane i w niektórych sytuacjach może być faktycznie jedyną możliwą opcją, ale dziś coraz częściej mamy do czynienia z monitorowaniem produkcji w czasie rzeczywistym. Producenci starają się zmierzyć za pomocą elektronicznych urządzeń to, co faktycznie jest zużywane w procesie. Zintegrowane i mobilne narzędzia do rejestracji danych przyczyniły się w znacznym stopniu do zapewnienia wysokiego poziomu dokładności; monitorowanie produkcji jest z natury bardziej dokładne niż rozliczanie wsteczne. Kontrola kosztów to proces złożony. Materiały i surowce nadal stanowią większość kosztów produktu. Dokładność z jaką mierzymy ich zużycie w znacznym stopniu decyduje o precyzji pomiaru faktycznych kosztów produktu.

Wyzwania związane z kontrolą kosztów produktów o zmiennej wadze

Niektóre rodzaje żywności charakteryzują się tzw. zmienną wagą. Na przykład w przypadku serów twardych producent lub hurtownik posługuje się zazwyczaj takimi jednostkami miary jak „sztuki” czy „kawałki”- według tych jednostek są one ewidencjonowane w magazynie lub w produkcji. Powiedzmy, że średnia waga kręgu sera wynosi 10 kilogramów, jednak z powodu naturalnej zmienności waga każdej sztuki może być nieco inna. Kręgi sera cięte są na mniejsze kliny na potrzeby sprzedaży detalicznej, a konsument płaci cenę zależną od rzeczywistej masy kawałka.

Wiele systemów zarządzania przedsiębiorstwem nie pozwala na utrzymywanie dwóch niezależnych jednostek miary dla produktu. Wycena zapasu oraz obliczanie odchyleń i wydajności wykonywane w takich systemach wymaga stosowania tych samych jednostek, których używa logistyka (czyli sztuk i kawałków z naszego przykładu). Niemożliwe jest zastosowanie do celów kalkulacji kosztów czy cen sprzedaży jednostek, które powinny do tego służyć, czyli kilogramów.

W przeciwieństwie do tych systemów Infor M3 dla branży spożywczej pozwala na równoległe stosowanie dwóch różnych jednostek miary. Oznacza to, że jeśli na przykład konkretna sztuka sera waży 9,7 kilograma, to cena zakupu, cena sprzedaży i koszty w ramach łańcucha będą przypisane w relacji do tej wagi, bo waga w kilogramach jest naprawdę nośnikiem kosztów wewnętrznych i przychodów. Można również ocenić wydajność produkcji w stosunku do jednostki wagowej, a nie do sztuki. Pozwala to na porównania i ocenę ilości zużywanych kilogramów surowców w stosunku ilości kilogramów uzyskiwanych produktów. Nikt tak naprawdę nie troszczy się o „kawałek”, gdy mówi się o serach lub mięsie; rzeczywista wartość dla producenta i cena dla konsumenta są dyktowane przez rzeczywistą wagę kupowanego surowca i sprzedawanego produktu. Jest to kluczową zasadą zarządzania zapasem i kosztami w środowisku spożywczym.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz usprawnić procesy zarządzania łańcuchem dostaw? Kontrola kosztów ma być dokładniejsza? Zrobić krok w stronę przemysłu 4.0? Szukasz narzędzi wspierających optymalizację łańcucha dostaw i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Skuteczne śledzenie produktów i kontrola zapasów w branży spożywczej

Szukasz sposobów i pomysłów na to, aby skutecznie śledzić produkty w swoim łańcuchu dostaw? Interesuje Cię kontrola zapasów na miarę przemysłu 4.0? Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy zagadnienia i praktyczne przykłady dotyczące poprawy i optymalizacji łańcucha dostaw.

Zwiększanie przejrzystości łańcucha dostaw w nowoczesnej produkcji

Producenci żywności i napojów od dawna mają problemy ze spełnieniem wymagań związanych z okresami przydatności do spożycia, planowaniem partii produktów, śledzeniem pochodzenia produktów i wieloma innymi aspektami. Ponadto niepewność dotycząca ceł, inicjatyw w dziedzinie zrównoważonego rozwoju oraz coraz większa liczba przepisów jeszcze bardziej komplikują sytuację. Wiele spośród tych problemów i trendów może wywrzeć głęboki wpływ na cały łańcuch dostaw przedsiębiorstwa — od pozyskiwania surowców, przez produkcję, aż po dostawę.

W webinariach przygotowanych wspólnie z firmą Infor omawiamy szereg wyzwań związanych z łańcuchem dostaw w branży spożywczej. Podzieliliśmy te wyzwania na trzy kategorie: śledzenie produktów np. w celu ich szybkiego wycofania, przewidywanie zmienności popytu i reagowanie na nią oraz wdrożenie najlepszych technologii w zakresie innowacji produktowych.

Uzyskanie globalnej widoczności a kontrola zapasów

Wszyscy mamy tendencję do skupiania się na zmiennych, nad którymi mamy kontrolę, ale obecnie przyszedł czas na ponowne przemyślenie wszystkich procesów łańcucha dostaw, ponieważ nie są one tak wydajne, jak powinny być. Dwa lata temu przeprowadziliśmy ankietę wśród firm będących w sieci Infor Nexus. 46% z nich stwierdziło, że przed wdrożeniem platformy Infor Nexus określenie, gdzie znajduje się dany produkt i kiedy będzie dostępny, zajmowało im aż trzy dni. Nie ulega więc wątpliwości, że brakuje nam danych potrzebnych do podejmowania dobrych decyzji i optymalizacji kontroli zapasów. Ponadto występują też luki w komunikacji producentów z klientami, dostawcami i przewoźnikami spoza przedsiębiorstwa. Narzędzia do komunikacji są bardzo różnorodne — połączenia w ramach systemów EDI, portale, arkusze kalkulacyjne, wiadomości e-mail i wiele innych — i bardzo trudne w utrzymaniu.

Czym jest przemysł 4.0?

Choć istnieje wiele definicji przemysłu 4.0, najogólniej mówiąc, jest to: „Mariaż technologii fizycznych i cyfrowych, takich jak analityka, sztuczna inteligencja, technologie kognitywne oraz internet rzeczy. Połączenie rozwiązań fizycznych i cyfrowych pozwala stworzyć cyfrowe przedsiębiorstwo, które jest w pełni połączone, ale też może podejmować decyzje w bardziej holistyczny, świadomy sposób” – Deloitte.

Aby uzyskać widoczność, przedsiębiorstwo musi komunikować się ze swoimi globalnymi partnerami handlowymi w sensowny sposób. Dzięki sieci biznesowej obejmującej wiele przedsiębiorstw Twoja firma będzie mogła wyeliminować silosy informacyjne nie tylko wewnątrz przedsiębiorstwa, lecz także pomiędzy przedsiębiorstwem a organizacjami, z którymi prowadzi interesy. Pozwala to rejestrować i współużytkować dane w czasie rzeczywistym, aby zwiększyć wydajność i szybkość działania przedsiębiorstwa.

Przewidywanie zmienności i reagowanie na nią

Jak przewidywać wahania rynkowe i dostosowywać się do nich? Można zacząć od kluczowego obszaru, jakim jest wydajność i automatyzacja w zakładzie produkcyjnym. Jak zautomatyzować harmonogram produkcji? W jaki sposób można lepiej sobie radzić z różnymi wąskimi gardłami, np. związanymi ze zbiornikami w firmowych zakładach lub różnymi prędkościami linii napełniających?

Narzędzia do planowania, które uwzględniają wszystkie zmienne w celu optymalizacji produkcji, to tylko jedna część rozwiązania. Jeśli przedsiębiorstwo oprócz tego wdroży rozwiązanie do zarządzania zasobami i zintegruje je ze swoim rozwiązaniem do planowania, to będzie lepiej wiedzieć, jak planować produkcję z uwzględnieniem okien serwisowych dzięki lepszej widoczności wymagań związanych ze sprzętem. Planowanie produkcji i zarządzanie zasobami ma wpływ na łańcuch dostaw i sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, dlatego obszary te nie powinny być traktowane oddzielnie.

Wydajność i automatyzacja wiążą się również z koniecznością optymalizacji transportu i magazynowania (kotrola zapasów) oraz rozumienia związanej z tym złożoności, ponieważ drogi wprowadzania produktów na rynek wciąż ewoluują. Niezależnie od tego, czy Twoja firma prowadzi swój własny sklep internetowy, czy korzysta w realizacji sprzedaży z usług innego podmiotu, niektóre funkcje i wymagania w tym zakresie ulegają zmianom, a coraz więcej firm przygląda się dostępnym narzędziom, które pomogą im zwiększyć wydajność.

Zwiększanie wydajności należało do kluczowych wyzwań w branży spożywczej od wielu lat, ale ostatnio jednym z najbardziej zmiennych obszarów był nacisk na ekologiczność i przejrzystość. Wymagania klientów powodują ciągłe zmiany na rynku. Początkowo klienci szukali żywności wolnej od tłuszczu, GMO itp. Natomiast w ciągu ostatnich kilku lat nacisk przesunął się w stronę czystych etykiet (ang. clean labels), ponieważ klienci oczekują zrozumiałych informacji o składnikach. Obecnie trend ten jeszcze bardziej się rozrasta. Twierdzenia o ekologiczności produktu mogą obejmować ekologiczne uprawy, ekologiczne surowce, zużycie energii, jak najmniejsze wykorzystywanie plastiku i generowanie mniejszej ilości odpadów opakowaniowych. Infor ma dużą liczbę klientów, którym zależy na mierzeniu i raportowaniu wskaźników zrównoważonego rozwoju. Jedną z fundamentalnych kwestii w tej dziedzinie jest pytanie, jak wyżywić rosnącą globalną populację w sposób zrównoważony. Częścią odpowiedzi jest wdrożenie globalnego rozwiązania, które pomoże zapewnić wydajniejsze łańcuchy dostaw.

Każda firma może mieć swoje własne cele i potrzeby oraz własne podejście do zrównoważonego rozwoju. Dla niektórych będzie on oznaczać lepsze śledzenie pochodzenia surowców, dla innych — sprawniejsze mierzenie swojego śladu węglowego lub lepszą gospodarkę ściekami. Wyzwaniem dla firm jest tutaj dokładne określenie tego, co chcą mierzyć i śledzić, oraz wdrożenie potrzebnych do tego narzędzi.

Ostatnim obszarem zmienności są nowe niewiadome. Firmy z branży żywności i napojów są przyzwyczajone do wyzwań związanych z planowaniem dotyczących sezonowości, promocji i okresu przydatności do spożycia. Ostatnio dołączyło do nich jednak dodatkowe wyzwanie, jakim jest nieprzewidywalność przepisów i ceł, a nawet problemy z dostępnością pracowników. Jak firma ma spełnić oczekiwania rynku, jeśli wie, że nie jest w stanie zatrudnić większej liczby pracowników w swoich zakładach? Skuteczna analiza wszystkich tych zmiennych w ramach przedsiębiorstwa wymaga bardzo zaawansowanych narzędzi do planowania. Nie wystarczy po prostu bawić się w zgadywanki na podstawie dotychczasowych narzędzi.

Wdrożenie najlepszych technologii a kotrola zapasów

Szukając lepszych fundamentów, które pomogą Twojej firmie stawić czoła wyzwaniom we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa, warto rozważyć szereg rozwiązań. Nie wszystkie z nich są rozwiązaniami typowo kojarzonymi z łańcuchem dostaw, ale wszystkie mają związek z tym obszarem i pomagają zwiększyć jego efektywność i wydajność. Kontrola zapasów przy ich zastosowaniu staje się dokładniejsza i umożliwia ograniczenie kosztów utrzymania zapasów.

Pierwszym przykładem jest zarządzanie formułami. Wiele firm chce mieć pewność, że wytwarza produkty odpowiednie dla danego kraju, ponieważ mogą istnieć ograniczenia co do tego, gdzie można sprzedawać dany produkt. Ręczne zarządzanie tym obszarem jest problematyczne. Aby firma mogła odpowiadać za pytania dotychczasowych i potencjalnych klientów z całego świata, potrzebuje zaawansowanego rozwiązania do zarządzania formułami.

kotrola zapasów - system i oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwem

Inną technologią, która budzi obecnie duże zainteresowanie, jest łańcuch bloków. Jednak wiele celów, które firmy spodziewają się osiągnąć za pomocą łańcucha bloków, można w gruncie rzeczy osiągnąć sprawniej, szybciej i taniej bez tej technologii. Łańcuch bloków nie jest oczywiści rzeczą złą lub bez potencjału. Jednak wiele spośród problemów ze śledzeniem i jakością, które próbuje on rozwiązać, można rozwiązać szybciej i bardziej niezawodnie za pomocą dotychczasowych, sprawdzonych narzędzi. Nowoczesne rozwiązania ERP dostępne w ramach platformy chmurowej i w sieci powiązań z wszystkimi kooperantami nie mają wprawdzie intrygującego uroku łańcucha bloków, ale mają udowodnioną skuteczność, są zaprawione w bojach dzięki wielu latom intensywnego użytkowania oraz są dostępne już teraz za pośrednictwem szerokiej gamy partnerów, dostawców, dostawców logistyki i przewoźników.

Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak poradzić sobie ze złożonością w branży produkcji spożywczej, zachęcamy do obejrzenia cyklu webinariów, które, oprócz tematów omawianych w niniejszym poście, dotyczą także zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie planowania, kontroli zapasów, widoczności podaży i popytu i zarządzania cyklem życia produktów.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz usprawnić procesy zarządzania łańcuchem dostaw? Kontrola zapasów ma być dokładniejsza? Zrobić krok w stronę przemysłu 4.0? Szukasz narzędzi wspierających optymalziację łańcucha dostaw i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Jak zautomatyzować prognozowanie popytu i planowanie sprzedaży?

Szukasz sposobów i pomysłów na to aby usprawnić proces prognozowania popytu i planowania sprzedaży w branży spożywczej? Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy zagadnienia i praktyczne przykłady dotyczące wdrożenia systemów wspierających prognozowanie popytu, które wpłynęły na obniżenie poziomu zapasów i ograniczenie sprzedaży utraconej.

Prognozowanie popytu – spojrzenie w przyszłość

Dzisiejsze firmy mają bardzo mało czasu na planowanie popytu, a jednocześnie efektywne planowanie strategii, kształtowanych przez więcej osób, stało się teraz ważniejsze niż kiedykolwiek. Mamy do czynienia z kryzysem w dziedzinie planowania, a przedsiębiorstwa potrzebują nowych sposobów na to, aby sobie z nim radzić. Aby przezwyciężyć ten kryzys, potrzebne jest podejście technologiczne oparte na zaawansowanym i niezawodnym silniku analitycznym. Potrzebne jest rozwiązanie, które będzie automatycznie przetwarzać ogromne ilości informacji ze źródeł wielkich zbiorów danych, sygnałów oraz niekończących się strumieni dynamicznych informacji płynących z danego procesu biznesowego. Zaawansowany system, który pomoże przedsiębiorstwom opanować szeroki i wciąż rosnący zestaw zmiennych używanych do tworzenia rzetelnych prognoz i skutecznych planów. Takim narzędziem jest Infor Demand Planner (Infor DMP).

Prognozowanie popytu – usprawniania i optymalizacja

Narzędzie upraszcza i przyspiesza proces tworzenia prognoz dzięki podejściu opartemu na innowacyjnej technologii i zaawansowanych metodach prognozowania, bazujących na kilkudziesięciu latach doświadczeń. Bogate szablony branżowe umożliwiające szybsze i tańsze wdrożenie pozwalają przedsiębiorstwom szybko tworzyć dokładne plany i monitorować efektywność dotychczasowych oraz optymalizować cele operacyjne tak, aby zaspokoić popyt. Dzięki temu można zapewnić wyższy poziom obsługi klienta przy niższych kosztach i mniejszym wysiłku. Rozwiązanie pomaga przedsiębiorstwom w niezawodny sposób przewidywać popyt na każdy artykuł w oparciu o dane historyczne i przyszłe prawdopodobieństwo — niezależnie od tego, czy wzorzec popytu jest regularny, standardowy sezonowy, czy też sporadyczny i niestandardowy.

Oprogramowanie do prognozowania popytu

Infor DMP zapewnia dokładność prognoz i większą widoczność przyszłego popytu, co pozwala mniej inwestować w zapasy, usprawnić obsługę klienta i optymalnie wykorzystywać zasoby. Niezrównane funkcje zwiększające produktywność i współpracę przyspieszają działanie przedsiębiorstwa i dostarczają niezawodnych, bezpiecznych danych — dzięki czemu przedsiębiorstwa mogą podejmować lepsze decyzje szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Infor DMP poprawia wskaźnik dostaw realizowanych na czas i zmniejsza magazynowanie przestarzałych produktów, co w efekcie obniża koszty łańcucha dostaw i usprawnia obsługę klienta.

prognozowanie popytu - system i oprogramowanie

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz usprawnić prognozowanie popytu? Zrobić krok w stronę przemysłu 4.0? Szukasz narzędzi wspierających optymalizację łańcucha dostaw i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Jak skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw w branży spożywczej?

Szukasz sposobów i pomysłów na to aby usprawnić zarządzanie łańcuchem dostaw w branży spożywczej. Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy zagadnienia i praktyczne przykłady dotyczące poprawy transparentności i identyfikowalności żywności  w procesie zarządzania łańcuchem dostaw.

Zwiększanie przejrzystości łańcucha dostaw w nowoczesnej produkcji

Apetyt klientów na informacje o jedzeniu ciągle rośnie. Interesują ich nie tylko składniki i wartości odżywcze, ale także pochodzenie żywności, humanitarne traktowanie zwierząt oraz wpływ hodowli bądź upraw na środowisko. Chcą też wiedzieć, co firma robi na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Wszystko to oprócz zestawu informacji, który stał się już standardem – na przykład, czy produkt ma pochodzenie lokalne, jest organiczny i bezglutenowy. Ta lista jest długa i ciągle się wydłuża.

Oprócz transparentności wymaganej do zbudowania i utrzymania zaufania klientów światowi producenci żywności i napojów traktują priorytetowo także bezpieczeństwo, jakość oraz zachowanie zgodności z przepisami. I choć postępująca globalizacja pozyskiwania oraz dystrybucji żywności pozwala rozszerzać łańcuchy dostaw i docierać do większej liczby klientów, ta sama globalizacja sprawia, że ryzyko – na przykład skażenia czy rozprzestrzeniania się choroby – może okazać się bardziej złożone i trudniejsze do wyeliminowania. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że każdego roku około 600 milionów ludzi zatruwa się skażoną żywnością, a dla 420 000 z nich choroba kończy się śmiercią. Właśnie ze względu na to ryzyko – i potencjalne konsekwencje – sektor produkcji żywności i napojów jest tak ściśle regulowany.

Skuteczne reagowanie na oczekiwania konsumentów wymaga transparentności, zapewnienia bezpieczeństwa oraz przestrzegania nieustannie zmieniających się przepisów – to spore wyzwania niemal dla wszystkich producentów żywności i napojów, niezależnie od wielkości firmy. Potencjalne uchybienia mogą narazić na szwank nie tylko zdrowie klientów, ale też wizerunek marki, a koszty wycofania produktu z obrotu bywają szalenie wysokie. Przejrzysty łańcuch dostaw i zdolność śledzenia oraz identyfikowania składników pozwalają firmie spokojnie spoglądać w przyszłość, a szczegółowa dokumentacja wszystkich składników i procesów może stanowić podwaliny zaufania publicznego.

Aby zyskać dostęp do tych możliwości i w pełni wykorzystać ich potencjał, firmy potrzebują technologii przemysłu 4.0, zwanego też czwartą rewolucją przemysłową.

Wielu producentów żywności i napojów zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że ich systemy IT oraz procesy biznesowe nie są w stanie wspierać przejrzystości w zarządzaniu łańcuchem dostaw ani identyfikowalności na poziomie wymaganym dziś na wysoce konkurencyjnym, globalnym rynku. Aby zyskać dostęp do tych możliwości i w pełni wykorzystać ich potencjał, potrzebują technologii przemysłu 4.0, zwanego też czwartą rewolucją przemysłową.

Zintegrowanie przemysłu 4.0 z ekosystemem łańcucha dostaw wymaga cyfrowej transformacji tego łańcucha, tak aby umożliwiał on identyfikowanie składników oraz produktów w górę i w dół strumienia, u wszystkich dostawców, firm logistycznych i partnerów. Do śledzenia i lokalizowania potencjalnie szkodliwych składników oraz izolowania problemów niezbędne są technologie internetu rzeczy (IoT) – w połączeniu z kompleksowymi funkcjonalnościami sieciowymi, które gwarantują identyfikowalność (traceability) w całym procesie zarządzania łańcuchem dostaw.

Transparentność oraz identyfikowalność łańcucha dostaw (o ile tylko zostaną prawidłowo wdrożone) zapewniają też dodatkowe korzyści, takie jak większe zaufanie klientów i umocnienie renomy marki, gwarancja bezpieczeństwa żywności, zmniejszanie ilości odpadów oraz działanie w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Korzyści z pełnej przejrzystości łańcucha dostaw

Efektywny i przejrzysty proces zarządzania łańcuchem dostaw wymaga szeroko zakrojonej współpracy oraz koordynacji między interesariuszami. Najlepiej w czasie rzeczywistym. Może się to okazać sporym wyzwaniem, zważywszy, że wielu producentów żywności i napojów polega na zakładach produkcyjnych oraz innych ogniwach łańcucha dostaw, które są własnością dostawców lub partnerów handlowych – a oni też pozyskują surowce od różnych dostawców, co dodatkowo komplikuje osiągnięcie przejrzystości. Z punktu widzenia producenta żywności i napojów korzyści z przejrzystości łańcucha dostaw powstają na etapie produkcji własnej, ale także w górze i dole strumienia łańcucha dostaw. Nowoczesne technologie, które zapewniają większą przejrzystość, mają też inne zalety – pozwalają na przykład dostarczać wszystkie informacje, których oczekują klienci, wykrywać problemy z bezpieczeństwem żywności i reagować na nie, ograniczać marnowanie żywności oraz działać zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju.

Transparentne zarządzanie łańcuchem dostaw w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów

Wybierając produkty żywnościowe dla swoich rodzin, etyczni konsumenci kierują się zdrowiem, dobrostanem i kwestiami społecznymi. Zwracają uwagę na „czyste etykiety” z przejrzystymi informacjami o wartościach odżywczych, zalety praktyczne, dostępność informacji o dostawcach, humanitarne traktowanie zwierząt oraz zrównoważone metody produkcji. Chcą także, aby produkty były świeże, pochodziły z lokalnych gospodarstw i wyróżniały się wysoką jakością. Choć te oczekiwania wywierają dodatkową presję na producentów żywności i napojów, spełnianie oczekiwań konsumentów, którzy kierują się względami etycznymi, może być ważnym czynnikiem wyróżniającym.

Czym jest przemysł 4.0?

Choć istnieje wiele definicji przemysłu 4.0, najogólniej mówiąc, jest to: „Mariaż technologii fizycznych i cyfrowych, takich jak analityka, sztuczna inteligencja, technologie kognitywne oraz internet rzeczy. Połączenie rozwiązań fizycznych i cyfrowych pozwala stworzyć cyfrowe przedsiębiorstwo, które jest w pełni połączone, ale też może podejmować decyzje w bardziej holistyczny, świadomy sposób” – Deloitte.

Obecnie klienci chcą wiedzieć dużo więcej o pochodzeniu żywności i o tym, jak wyglądała jej droga z gospodarstwa na stół. Fundacja The International Food Information Council (IFIC) następująco podsumowała w swoim raporcie trendy dotyczące żywienia – „Amerykanie mają coraz większy apetyt na informacje o tym, co jedzą, a technologia sprzyja im, jak nigdy dotąd… zwiększa też przejrzystość w całym procesie zarządzania łańcuchem dostaw żywności”.  Klienci wybierają marki, które odzwierciedlają ich aspiracje. Dlatego szukają informacji o pochodzeniu firmy, jej działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju, działalności społecznej oraz transparentności, pisze Forbes.

SmartLabel® to jedna z inicjatyw, które umożliwiają klientom łatwy i natychmiastowy dostęp do szczegółowych informacji o tysiącach produktów. Wystarczy zeskanować kod QR, aby zobaczyć stronę z informacjami o wartościach odżywczych, składnikach, alergenach, certyfikatach przyznawanych przez organizacje zewnętrzne, programach odpowiedzialności społecznej, a także rady oraz instrukcje użycia i bezpiecznego przechowywania. Mamy podstawy przypuszczać, że w przyszłości dane te staną się jeszcze bardziej szczegółowe i będą obejmować na przykład pochodzenie poszczególnych składników, czas ich użycia do produkcji oraz wiele innych informacji, które nigdy nie zmieściłyby się na etykiecie.

Zrównoważona przyszłość żywności w zarządzaniu łańcuchem dostaw

W przypadku firm z branży produkcji żywności i napojów zrównoważony rozwój często jest kojarzony z rolnictwem lub wpływem na środowisko. W rzeczywistości ma on jednak znaczenie w całym procesie zarządzania łańcuchem dostaw żywności. Celem przetwarzania żywności, czyli zmiany produktów rolnych w jedzenie, jest karmienie świata – i to ono jest siłą napędową wszystkich inicjatyw zrównoważonego rozwoju. Osiągnięcie tego celu jest jednak utrudnione ze względu na rosnącą światową populację i niedobory zasobów.

Według Banku Światowego „Globalna populacja liczyła w 1960 roku około 3 miliardów. Do 1987 roku, w ciągu niecałych trzech dekad, przekroczyła 5 miliardów, a w 2018 roku na świecie było nas już około 7,6 miliarda”. 18 Jednocześnie 60 do 70% światowego ekosystemu ulega degradacji w tempie uniemożliwiającym jego regenerację.

Właśnie dlatego sektor przetwórstwa żywności sam podjął działania na rzecz zwiększania świadomości w tym zakresie i dąży do wprowadzania ustaw, które ochronią środowisko. Rolnicy zapobiegają erozji gleby dzięki zastosowaniu płodozmianu, trwają też badania nad tym, jak ograniczyć emisje metanu z krowich beknięć i gazów. 20 Firmy z kolei chwalą się, w jak znacznym stopniu udaje im się ograniczać zużycie energii oraz ilość odpadów generowanych na etapie produkcji, a zwłaszcza w zakładach wytwórczych. Jednocześnie wprowadzane są ustawy zniechęcające do korzystania z plastikowych torebek w sklepach, a rządowe programy zachęcają klientów oraz restauracje do używania „brzydkich” produktów, aby zapobiegać marnowaniu żywności. Ruch popularyzujący zrównoważony rozwój i ekologię nie jest już niszą, ale częścią głównego nurtu. Co więcej, zrównoważony rozwój nie jest dla producentów żywości i napojów już tylko hasłem, które ma poprawić samopoczucie konsumentów – to fundament rozwoju, konieczny do utrzymania się na rynku i większej rentowności. Korzystając z szybkości, zdolności analitycznych i elastyczności rozwiązań w chmurze, producenci żywności i napojów mogą wdrażać zasady zrównoważonego rozwoju w całym procesie zarządzania łańcuchem dostaw. Technologia w chmurze oraz jej kompleksowe możliwości zapewniają szybkość, skalowalność, globalny zasięg oraz zwinność niezbędne do tego, aby dostarczać lepszą żywność, a jednocześnie optymalizować rentowność organizacji.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz usprawnić procesy zarządzania łańcuchem dostaw? Zrobić krok w stronę przemysłu 4.0? Szukasz narzędzi wspierających optymalziację łańcucha dostaw i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Jaki system wybrać do planowania popytu?

Każdy producent czy dystrybutor chciałby wiedzieć jaki asortyment i w jakich ilościach będzie się dobrze sprzedawać w przyszłości. Nawet jeśli firma produkuje wyłącznie na zamówienie, często musi sprowadzać surowce, których czas dostawy jest dużo dłuższy niż wymagany czas dostawy gotowego wyrobu do klienta. Niezbędna więc staje się informacja o przyszłej sprzedaży. Jak sprawnie planować popyt?

Informacja taka jednak, z racji tego, że dotyczy przyszłości, zawsze będzie obarczona niepewnością. Oczywiste więc jest to, że im lepsza będzie prognoza, tym szybciej będzie rozwijał się biznes – gdyż trafiając lepiej w popyt, producent czy dystrybutor poniesie mniejsze koszty i zwiększy efektywność sprzedaży.

Trafne planowanie popytu to?

Mniejsze zapasy

Ograniczenie zakupów niepotrzebnych surowców

Redukacja ilości zalegających wyrobów gotowych

Mniejsza sprzedaż utracona

Jaki system wybrać do planowania popytu?

Planowanie popytu i zarządzanie prognozami wspiera system Infor DMP (Demand Planner – planowanie popytu). Zapewnia zaawansowane – i prowadzone we współpracy z zespołem – planowanie popytu, tworzenie budżetów sprzedaży i analizę danych statystycznych.

Jak działa system do planowania popytu?

Infor DMP jest modułem aplikacji ERP Infor M3, który może pracować samodzielnie, z innymi systemami ERP, lub stanowić zintegrowaną część rozwiązania Infor M3. System generuje prognozy sprzedaży, obsługując wiele metod automatycznych prognoz, np. konkurencyjne prognozowanie, które pomaga znaleźć najlepsze dopasowanie pomiędzy metodami.  Dynamiczne grupowanie i agregacja danych umożliwiają manipulowanie popytem i prognozami. Śledzenie aktywności promocyjnej pozwala planistom widzieć szczegółowe informacje nt. promocji, monitorować postępy i w razie potrzeby dostosować prognozowany popyt. Dzięki ustawieniom filtrowania można ustawić ulubione widoki z wybranymi informacjami. Infor DMP umożliwia generowanie bardziej dokładnych, konsensusowych prognoz w celu zwiększenia wydajności dostaw, przyczynia się do zmniejszenia zapasów produktów gotowych i uniknięcia utraty przydatności produktów, a także pozwala użytkownikom dostosować prognozy do poziomu dni. Te wyrafinowane funkcje powstały w odpowiedzi na tendencję rynkową coraz szybszego łańcucha dostaw i wprowadzania większej ilości dopasowanych produktów.

Cechy i funkcjonalności systemu do zarządzania popytem

Planowanie popytu we współpracy z zespołem

Automatyczne prognozowanie

Zarządzanie promocjami i planowanie kampanii

Klasyfikacje ABC

Kalkulacje poziomu zapasu bezpieczeństwa

Profilowanie towarów i wyrobów

Planowanie kolekcji, sezonowości i zatowarowania sklepów

Plan OTB

WSSI

Oceny prognozowania i prognozowanie konkurencyjne

Budżetowanie sprzedaży

Konfigurowalne wymiary, hierarchie, okresy czasu

Mechanizm prognostyczny z konfigurowalnymi metodami

Skrypty wzbogacające UI i rozszerzające funkcjonalność podstawową

Presonalizowany interfejs ułatwiający pracę

Tablice wskaźników – uwaga skupiona na wyjątkach

Interaktywny graficzny wygląd

Maksymalizacja poziomu obsługi klienta, przychodów ze sprzedaży i rentowności

Infor M3 Demand Planner (Planowanie Popytu) wspiera przepływ obsługujący prognozy sprzedaży i przechwytywanie informacji rynkowych. Obsługuje wiele metod automatycznych prognoz, np. konkurencyjne prognozowanie, które pomaga znaleźć najlepsze dopasowanie pomiędzy metodami.  Dynamiczne grupowanie i agregacja danych umożliwia manipulowanie popytem i prognozami. Śledzenie aktywności promocyjnej pozwala planistom widzieć szczegółowe informacje nt. promocji, monitorować postępy i w razie potrzeby dostosować prognozowany popyt. Dzięki ustawieniom filtrowania można ustawić ulubione widoki z wybranymi informacjami. Infor M3 Planowanie Popytu umożliwia generowanie bardziej dokładnych, konsensusowych prognoz w celu zwiększenia wydajności dostaw, przyczynia się do zmniejszenia zapasów produktów gotowych i uniknięcia utraty przydatności produktów, a także pozwala użytkownikom dostosować numery prognoz do poziomu dni. Te wyrafinowane funkcje powstały w odpowiedzi na tendencję rynkową coraz szybszego łańcucha dostaw i wprowadzania większej ilości świeżych produktów.

Infor M3 Demand Planner jest jednym z elementów systemu ERP Infor M3, ściśle z nim zintegrowanym, ale może też działać samodzielnie lub z innymi systemami ERP.

Dlaczego warto wdrożyć system Infor DMP – Planowanie Popytu?

  • Umożliwia planowanie popytu i prognozowanie we współpracy z zespołem – powstaje ujednolicona wersja budżetu.
  • Generuje automatyczne prognozy sprzedaży.
  • Umożliwia tworzenie budżetów sprzedaży, z analizą danych statystycznych i scenariuszami „co jeśli”.
  • Umożliwia kalkulacje bezpiecznych stanów magazynowych.
  • Ułatwia podział klientów, produktów itp. wg klasyfikacji ABC
  • Profiluje stany magazynowe – w przeszłości i przyszłości.
  • Umożliwia planowanie kolekcji/ asortymentu, sezonu, zatowarowania sklepów.
  • Wyświetla i monitoruje OTB.

Pobierz plik

Tutaj możesz pobrać dokument „Planowanie popytu – Infor DMP”  w formacie .pdf

Przykładowy czas wdrożenia systemu do prognozowania popytu

Projekty wdrożenia systemu do zarządzania popytem wdrażamy średnio w czasie 4 miesięcy. W pierwszych trzech miesiącach odbywa się wdrożenie, natomiast ostatni miesiąc poświęcany jest na uruchomienie i przekazanie systemu. Minimalna liczba użytkowników:

  • 1 – planista (planuje, prognozuje, analizuje), może też mieć uprawnienia administratora, który zatwierdza ostateczne wersje budżetów/ prognoz (nadawane indywidualnie podczas wdrożenia).
  • 1 – przeglądający (kierownictwo mające wgląd w zatwierdzone dane).
Planowanie popytu - oprogramowanie do zarządzania
Planowanie popytu - system do zarządzania produkcją

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz poprawić identyfikowalność żywności (ang. traceability)? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Jak zagwarantować konsumentom bezpieczeństwo żywności, zgodność z przepisami i jakość?

Inicjatywa „Z gospodarstwa na stół” nie jest przelotnym trendem. To ruch konsumencki, który zaczął się od spadającego popytu na wysoce przetworzoną żywność, i ma na celu popularyzowanie produktów zdrowszych oraz pozyskiwanych lokalnie lub bardziej etycznie. Przyciąga konsumentów, którzy chcą się angażować, począwszy od sprawdzania na „czystych etykietach”, czy produkt faktycznie został pozyskany lokalnie, a skończywszy na obserwowaniu w mediach społecznościowych marek i producentów, aby mieć pewność, że działania firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności społecznej oraz transparentności są zgodne z ich osobistymi przekonaniami.

Spełnianie oczekiwań świadomych, wymagających konsumentów może być ważnym czynnikiem wyróżniającym. Ale co producenci żywności i napojów mogą wnieść do tego ruchu? Jak wygląda proces, za sprawą którego produkt trafia z gospodarstwa na stół? I jak wspierają go nowoczesne rozwiązania technologiczne?

Z gospodarstwa na stół

Wybierając produkty żywnościowe dla swoich rodzin, świadomi konsumenci kierują się zdrowiem, dobrostanem i kwestiami społecznymi. Zwracają uwagę na „czyste etykiety” z przejrzystymi informacjami o wartościach odżywczych, dostępność informacji o dostawcach, humanitarne traktowanie zwierząt oraz zrównoważone metody produkcji. Chcą także, aby produkty były świeże, pochodziły z lokalnych gospodarstw i wyróżniały się wysoką jakością. Choć oczekiwania te wywierają dodatkową presję na producentów żywności i napojów, firmy, które skorzystają z właściwych rozwiązań technologicznych, powinny być w stanie wykorzystać tę szansę. Wszystko zaczyna się w gospodarstwie rolnym.

Dostarczanie właściwej ilości i jakości

Gdy przyjdzie na to czas, należy przetransportować zwierzęta hodowlane i plony rolne z gospodarstwa do zakładu przetwórstwa lub centrum dystrybucji. Żywe zwierzęta muszą być przewożone w sposób bezpieczny, nie w przepełnionych ciężarówkach, natomiast produkty powinny być właściwie przechowywane w sposób, który zapobiega uszkodzeniom oraz zepsuciu i pozwala zachować ich wysoką jakość. Aby mieć pewność, że wysyłasz właściwą liczbę produktów, potrzebujesz rozwiązań, które są w stanie bardziej precyzyjnie prognozować i przewidywać zapotrzebowanie oraz pozwalają osiągnąć równowagę między podażą a popytem. Wiele surowców to płody rolne, ich dostępność jest zatem sezonowa. W związku z tym ich jakość, czystość i wartości odżywcze mogą się różnić, a niektóre produkty bywają dostępne tylko w niektórych częściach świata w określonym czasie.

Co więcej, promocje, premiery nowych produktów, działania konkurencji oraz wahania koniunktury gospodarczej mogą sprawiać, że popyt na Twoje produkty będzie zmienny. Takie fluktuacje są sporym wyzwaniem i wpływają zarówno na jakość obsługi klienta, jak i stan zapasów magazynowych. Jednocześnie przedsiębiorcy mogą korzystać z rozwiązań do prognozowania i planowania, aby zawsze wysyłać do zakładów przetwórstwa produkty sezonowe. Firmy, które uwzględnią sezonowość, mogą przez cały rok podejmować kroki, aby finalnie sprostać zapotrzebowaniu konsumentów.

Widoczność, przejrzystość, identyfikowalność

Producenci żywności i napojów zawsze priorytetowo traktują kwestie bezpieczeństwa, jakości oraz zgodności z regulacjami, natomiast w zakładach produkcji i przetwórstwa znaczenie krytyczne ma bezpieczeństwo pracowników – firmy, które je gwarantują, działają w sposób etyczny, ale też zapobiegają wypadkom oraz wynikającym z nich stratom czasu i zasobów.

Niewiele innych branż musi stosować się do przepisów tak złożonych jak te, które obowiązują producentów żywności i napojów. Normy są bardzo surowe, a ryzyko związane z niepowodzeniem – wysokie. Wydana przez FDA Ustawa o Modernizacji Bezpieczeństwa Żywności (FSMA, Food Safety Modernization Act) oraz Kodeks Żywnościowy (Codex Alimentarius) to zaledwie dwie ważne regulacje mające zapobiegać zatruciom pokarmowym i skażeniom żywności.Jednym z ułatwień jest wdrożenie systemów, które są w stanie zarządzać zgodnością i monitorowaćto, czy na każdej linii pracuje personel o właściwych kwalifikacjach. Kolejnym usprawnieniem jest zarządzanie przepisami i recepturami dające pewność, że dostawcy oferują najlepsze materiały w najlepszych cenach – zawsze, kiedy ich potrzebujesz.

Równie ważne jest to, że wszystkie aktywa przedsiębiorstwa (zbiorniki, pompy, piece i linie napełniające) są właściwie konserwowane w sposób, który pozwala zapobiec skażeniu i spełnić wymagania jakościowe. Wszystkie te informacje muszą być dobrze udokumentowane oraz łatwo dostępne dla kontrolerów – i, oczywiście, dla konsumentów kupujących Twoje produkty. W przypadku konieczności wycofania produktu pełna widoczność i przejrzystość całego procesu (od producentów surowca po wytwórców, firmy transportowe i sprzedawców) umożliwi szybsze działanie i sprawi, że skażone produkty nie trafią do konsumentów. Takie zabezpieczenie zwiększa renomę marki, zaufanie klientów i rentowność. Rozwiązanie umożliwiające identyfikowalność daje szczegółowy wgląd w dane i pozwala szybko wytypować oraz wycofać wszystkie gotowe produkty oraz surowce powiązane z jakimkolwiek problemem dotyczącym jakości lub bezpieczeństwa.

Pobierz plik

Tutaj możesz pobrać dokument „Z gospodarstwa na stół”  w formacie .pdf

Właściwy produkt, właściwa półka, właściwy czas

Od sklepów spożywczych i restauracji po sklepy specjalistyczne, targi spożywcze oraz dostawy posiłków na wynos – sprzedaż detaliczna to ostatni etap, jaki produkt pokonuje w drodze do konsumenta. Tu właśnie widać, jak ważne są etykiety, dopuszczalny okres przechowywania i sezonowość.

Klienci czerpią bardzo wiele informacji z etykiet – niezależnie od tego, czy wybierają przekąskę na wakacjach, czy robią cotygodniowe zakupy. Nie chodzi wyłącznie o listę składników, ale o to, jaką drogę pokonał produkt, zanim trafił do ich koszyka. Podróż z gospodarstwa na stół znajduje odzwierciedlenie nie tylko w liście składników i lokalnym pochodzeniu produktu, ale także w jego dostępności na półkach. Jeśli jest niedostępny, konsumenci nie mogą go kupić, sklepy – sprzedawać, a producenci – czerpać zysków.

Dostarczenie właściwych produktów na właściwe półki we właściwym czasie wymaga starannego planowania. Zajmując się dziś produkcją, musisz myśleć o dostawach następnego dnia. Aby odnieść sukces , potrzebujesz w łańcuchu dostaw rozwiązań, które są w stanie przetwarzać informacje o fluktuacjach dotyczących surowców, produkcji oraz dostaw. W ten sposób zminimalizujesz problemy dotyczące okresu przechowywania i ograniczysz marnotrawstwo – osiągając jednocześnie równowagę między ofertą sezonową a zmianami popytu.

Nadążanie za zmianami na rynku

Dostarczanie na rynek produktów spełniających rosnące oczekiwania klientów staje się coraz bardziej skomplikowane – i może nie wystarczyć do usatysfakcjonowania odbiorców. W przypadku producentów żywności i napojów oznacza to konieczność wdrożenia planów i procesów, które wspomagają przygotowywanie produktów o wysokiej, jednolitej jakości, a także dają elastyczność szybkiego reagowania w przypadku konieczności wycofania produktu. Jednocześnie regulacje rządowe są złożone, zróżnicowane zależnie od regionu, i ciągle się zmieniają.

bezpieczeństwo żywności-system-erp

Nieustannie zmienia się też świat produkcji żywności i napojów – smak jest już tylko jednym z wielu czynników, na podstawie których konsumenci dokonują wyboru. Równie ważne są obecnie zdrowie, dobrostan i kwestie społeczne, takie jak zrównoważona produkcja, która nie eksploatuje środowiska. Klienci wybierają marki, które są odzwierciedleniem ich aspiracji. Dlatego szukają informacji o pochodzeniu firmy, jej działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju, działalności społecznej oraz transparentności, pisze Forbes. Firmy mogą postrzegać to jako wyzwanie lub szansę na zdobycie klientów. Dzięki nowoczesnym technologiom są w stanie wykorzystać nadarzającą się okazję i szybciej trafiać ze swoją ofertą na rynek oraz wprowadzać produkty, które trafią w oczekiwania konsumentów.

Sprostanie oczekiwaniom wymagających konsumentów

Producentów żywności i napojów, którzy z sukcesem chcą dostarczać produkty z gospodarstwa na stół, z pewnością ucieszy możliwość szybkiego wdrożenia rozwiązań w chmurze – ułatwią one otwieranie nowych oddziałów lub jednostek specjalizujących się w określonych rodzajach produktów, niszowych rynkach oraz dystrybucji regionalnej. Rozwiązania, które mogą usprawnić ten proces, to:

Systemy PLM (Product Lifecycle Management)

Pomogą błyskawicznie wprowadzać na rynek nowe smaki, nową ofertę produktową oraz nowe sposoby pakowania żywności – zawsze zgodne ze wszystkimi regulacjami, niezależnie od tego, czy produkty mają trafić do restauracji, czy na półki sklepowe.

Kontrola jakości żywności

Kontrola jakości na każdym etapie, od surowców, po produkty gotowe do sprzedaży, jest niezbędna do zachowania ich świeżości, jednolitych walorów smakowych i wyglądu. Wszystkie te aspekty są niezwykle istotne, jeśli chce się zdobyć przychylność wymagających konsumentów.

Efektywność linii produkcyjnych

Rozwiązania do zarządzania aktywami mogą zwiększyć ogólną efektywność linii produkcyjnej. A co najlepsze, przyjmując proaktywne podejście do strategii zarządzania aktywami, unikniesz nieplanowanych zadań konserwacji oraz przestojów i szybciej dostarczysz produkty na rynek.

Transparentny łańcuch dostaw

Połączone łańcuchy dostaw umożliwią terminowe dostawy składników oraz zarządzanie identyfikowalnością. Współpraca i udostępnianie danych to kluczowe strategie wdrożone w wielu łańcuchach dostaw w celu poprawienia wydajności, ograniczenia zapasów magazynowych i zwiększenia dostępności niezależnie od strategii przyjętej w łańcuchu dystrybucji.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz poprawić identyfikowalność żywności (ang. traceability)? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Kontrola bezpieczeństwa żywności – krok w stronę przemysłu 4.0

Cyfryzacja kontroli bezpieczeństwa żywności to krok w stronę przemysłu 4.0. Aby zyskać dostęp do nowych możliwości i w pełni wykorzystać ich potencjał, firmy potrzebują technologii przemysłu 4.0, zwanego też czwartą rewolucją przemysłową. Nowoczesne rozwiązanie do monitorowania identyfikowalności da szczegółowy wgląd w dane i pozwoli szybko wytypować oraz wycofać wszystkie gotowe produkty oraz surowce powiązane z jakimkolwiek problemem dotyczącym jakości lub bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo żywności i zgodność z przepisami

Organizacja Narodów Zjednoczonych zaproponowała w 2015 roku siedemnaście Celów Zrównoważonego Rozwoju dla całego świata. Zostały one opisane jako „strategia na rzecz lepszej i bardziej zrównoważonej przyszłości dla nas wszystkich” – i mają zostać osiągnięte do 2030 roku. 21 Drugim ważnym priorytetem jest cel „Zero głodu”. Aby wykarmić światową populację, która według przewidywań wzrośnie do 10 miliardów przed 2050 rokiem, potrzebujemy zrównoważonych i bezpiecznych systemów produkcji żywności.22 Według Światowej Organizacji Zdrowia „Bezpieczeństwo żywności powinno być priorytetową kwestią zdrowia publicznego dla rządów, bo to one odpowiadają za politykę oraz ustawodawstwo w tym zakresie, a także za opracowywanie i wdrażanie efektywnych systemów bezpieczeństwa żywności”.

W miarę jak agencje rządowe (oraz wielkie sieci handlowe) wprowadzają coraz bardziej restrykcyjne normy i wymagają coraz bardziej szczegółowych informacji, zapewnienie zgodności z regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa żywności znacznie się komplikuje. Przestrzeganie tych zasad robi się jeszcze trudniejsze przez rosnące ryzyko związane z globalizacją pozyskiwania oraz dystrybucji żywności, a także nasilające się prawdopodobieństwo skażenia bądź wystąpienia chorób, które błyskawicznie rozprzestrzeniają się na całym świecie. Pokazuje to, że bezpieczeństwo oraz identyfikowalność żywności są teraz istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej – i prawdopodobnie z czasem będą dodatkowo nabierać na znaczeniu. Podejmowanie kroków, które zagwarantują bezpieczeństwo żywności – od surowców po gotowe produkty na stole konsumenta – musi być dla producentów żywności i napojów priorytetem.

Identyfikowalność – krok w stronę przemysłu 4.0

Identyfikowalność łańcucha dostaw ma przede wszystkim umożliwić producentom żywności i napojów w pełni proaktywne podejście do bezpieczeństwa żywności. W miarę jak producenci wyznaczają lub aktualizują cele bezpieczeństwa żywności i napojów – obowiązujące zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy – zintegrowanie identyfikowalności łańcucha dostaw jako kluczowego komponentu tych celów jest kwestią priorytetową, bo gwarantuje:

Gotowość do audytów jakości

Producenci mogą skonsolidować dane śledzenia w jednym miejscu i uzupełnić je przejrzystymi wizualizacjami. Takie informacje łatwo później udostępnić podczas audytu dostawcom, klientom oraz innym podmiotom zewnętrznym. Pomoże to zacieśnić współpracę w ramach organizacji, a także poza nią – z interesariuszami zarówno w górę, jak i w dół łańcucha dostaw.

Gotowość do wycofania produktów

Możliwość szybkiego śledzenia danych wstecz i wykrycia partii, serii, produktów pośrednich lub surowców, które są przyczyną problemu. Śledzenie w przód pozwala z kolei zidentyfikować wszystkie gotowe produkty, które mogą być skażone, a trafiły już do łańcucha dostaw. Następnie wystarczy zidentyfikować klientów dotkniętych problemem i poinstruować ich, aby usunęli określone produkty z półki.. Gdy nowe, bezpieczne produkty będą już gotowe, firma jest w stanie zadbać o uzupełnienie zapasów w sklepach. Proaktywne podejście umożliwia szybką i skuteczną reakcję oraz minimalizowanie niekorzystnych doniesień w mediach. Procedury, które mają na celu ograniczenie ryzyka dla klientów oraz wpływu potencjalnych problemów na działalność, przekładają się też na większe zaufanie klientów i konsumentów.

Budowanie bardziej niezawodnego łańcucha dostaw

Dążenie do przejrzystości łańcucha dostaw przy aktywnej współpracy z dostawcami przyniesie korzyści wszystkim podmiotom i wzmocni długoterminowe relacje. Dla mniejszych rolników wdrożenie technologii bywa wyzwaniem, ale jednocześnie może przynieść nowe szanse biznesowe. Identyfikowalne produkty zdobędą większy udział rynku, a konsumenci są bardziej skłonni zapłacić więcej,jeśli znają pochodzenie i skład artykułów.

Tworzenie nowych źródeł przychodu

Identyfikowalność może okazać się przewagą konkurencyjną i ułatwić wejście na nowy rynek. Firma będzie w stanie potwierdzić, że pozyskuje składniki oraz surowce w bezpieczny i całkowicie odpowiedzialny sposób. Identyfikowalność może też stać się częścią inicjatyw społecznej odpowiedzialności biznesu, pomóc osiągnąć większą transparentność i zdobywać zaufanie klientów.

Zalety osiągnięcia pełnej przejrzystości łańcucha dostaw – wyższa kontrola bezpieczeństwa żywności

Apetyt klientów na informacje o jedzeniu ciągle rośnie. Interesują ich nie tylko składniki i wartości odżywcze, ale także pochodzenie żywności, humanitarne traktowanie zwierząt oraz wpływ hodowli bądź upraw na środowisko. Chcą też wiedzieć, co firma robi na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Wszystko to oprócz zestawu informacji, który stał się już standardem – na przykład, czy produkt ma pochodzenie lokalne, jest organiczny i bezglutenowy. Ta lista jest długa i ciągle się wydłuża.

Czym jest przemysł 4.0?

Choć istnieje wiele definicji przemysłu 4.0, najogólniej mówiąc, jest to: „Mariaż technologii fizycznych i cyfrowych, takich jak analityka, sztuczna inteligencja, technologie kognitywne oraz internet rzeczy. Połączenie rozwiązań fizycznych i cyfrowych pozwala stworzyć cyfrowe przedsiębiorstwo, które jest w pełni połączone, ale też może podejmować decyzje w bardziej holistyczny, świadomy sposób” – Deloitte.

Oprócz transparentności wymaganej do zbudowania i utrzymania zaufania klientów światowi producenci żywności i napojów traktują priorytetowo także bezpieczeństwo, jakość oraz zachowanie zgodności z przepisami. I choć postępująca globalizacja pozyskiwania oraz dystrybucji żywności pozwala rozszerzać łańcuchy dostaw i docierać do większej liczby klientów, ta sama globalizacja sprawia, że ryzyko – na przykład skażenia czy rozprzestrzeniania się choroby – może okazać się bardziej złożone i trudniejsze do wyeliminowania. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że każdego roku około 600 milionów ludzi zatruwa się skażoną żywnością, a dla 420 000 z nich choroba kończy się śmiercią. Właśnie ze względu na to ryzyko – i potencjalne konsekwencje – sektor produkcji żywności i napojów jest tak ściśle regulowany.

Skuteczne reagowanie na oczekiwania konsumentów wymaga transparentności, zapewnienia bezpieczeństwa oraz przestrzegania nieustannie zmieniających się przepisów – to spore wyzwania niemal dla wszystkich producentów żywności i napojów, niezależnie od wielkości firmy. Potencjalne uchybienia mogą narazić na szwank nie tylko zdrowie klientów, ale też wizerunek marki, a koszty wycofania produktu z obrotu bywają szalenie wysokie. Przejrzysty łańcuch dostaw i zdolność śledzenia oraz identyfikowania składników pozwalają firmie spokojnie spoglądać w przyszłość, a szczegółowa dokumentacja wszystkich składników i procesów może stanowić podwaliny zaufania publicznego.

Wielu producentów żywności i napojów zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że ich systemy IT oraz procesy biznesowe nie są w stanie wspierać przejrzystości łańcucha dostaw ani identyfikowalności na poziomie wymaganym dziś na wysoce konkurencyjnym, globalnym rynku. Aby zyskać dostęp do tych możliwości i w pełni wykorzystać ich potencjał, potrzebują technologii przemysłu 4.0, zwanego też czwartą rewolucją przemysłową.

Zintegrowanie przemysłu 4.0 z ekosystemem łańcucha dostaw wymaga cyfrowej transformacji tego łańcucha, tak aby umożliwiał on identyfikowanie składników oraz produktów w górę i w dół strumienia, u wszystkich dostawców, firm logistycznych i partnerów. Do śledzenia i lokalizowania potencjalnie szkodliwych składników oraz izolowania problemów niezbędne są technologie internetu rzeczy (IoT) – w połączeniu z kompleksowymi funkcjonalnościami sieciowymi, które gwarantują identyfikowalność w całym łańcuchu dostaw.

Transparentność oraz identyfikowalność łańcucha dostaw (o ile tylko zostaną prawidłowo wdrożone) zapewniają też dodatkowe korzyści, takie jak większe zaufanie klientów i umocnienie renomy marki, gwarancja bezpieczeństwa żywności, zmniejszanie ilości odpadów oraz działanie w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Efektywny i przejrzysty łańcuch dostaw wymaga szeroko zakrojonej współpracy oraz koordynacji między interesariuszami. Najlepiej w czasie rzeczywistym. Może się to okazać sporym wyzwaniem, zważywszy, że wielu producentów żywności i napojów polega na zakładach produkcyjnych oraz innych ogniwach łańcucha dostaw, które są własnością dostawców lub partnerów handlowych – a oni też pozyskują surowce od różnych dostawców, co dodatkowo komplikuje osiągnięcie przejrzystości. Z punktu widzenia producenta żywności i napojów korzyści z przejrzystości łańcucha dostaw powstają na etapie produkcji własnej, ale także w górze i dole strumienia łańcucha dostaw. Nowoczesne technologie, które zapewniają większą przejrzystość, mają też inne zalety – pozwalają na przykład dostarczać wszystkie informacje, których oczekują klienci, wykrywać problemy z bezpieczeństwem i reagować na nie, ograniczać marnowanie żywności oraz działać zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju.

Kontrola bezpieczeństwa żywności - oprogramowanie-cyfryzacja

Problemy z bezpieczeństwem żywności: wykrywanie i reagowanie

Agencja rządowa CDC (Centers for Disease Control) szacuje, że każdego roku z powodu zatruć pokarmowych około 48 milionów Amerykanów choruje, 128 000 trafia do szpitala, a 3000 umiera. Ogniska zatruć pokarmowych są niebezpieczne dla zdrowia publicznego, ale stanowią też jedno z najpoważniejszych zagrożeń finansowych dla producentów żywności i napojów.

W 2011 roku amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA, Food and Drug Administration) znacznie ulepszyła krajowy system bezpieczeństwa żywności, wprowadzając ustawę Food Safety Modernization Act (FSMA). W 2015 roku wdrożono wstępny zestaw zasad, jednak od tamtej pory stopniowo pojawiają się kolejne zapisy, a proces ten ma trwać do 2024 roku.

Zasady te wymagają od producentów żywności i napojów bardziej proaktywnego zapobiegania problemom z  kontrolą bezpieczeństwa żywności. Konieczne jest nie tylko wdrożenie kontroli prewencyjnych, ale też zatwierdzanie i weryfikowanie zasad – oraz dokumentowanie każdego kroku w tym procesie.

Po wykryciu problemu z bezpieczeństwem żywności masz kilka minut na zidentyfikowanie serii, partii oraz dostaw. Dlatego producenci muszą być w stanie śledzić wszystkie aspekty produktów w całym łańcuchu dostaw, a także mieć pełną widoczność na poziomie składników – na każdym etapie drogi, jaką artykuły pokonują z gospodarstwa na stół. Stanowi to jeszcze większe wyzwanie, gdy złożone łańcuchy dostaw łączą wiele krajów, a składniki są pozyskiwane z odległych lokalizacji.

Łatwo wyliczyć koszty bezpośrednie wycofania produktu, o wiele trudniej wycenić jednak straty wywołane nadszarpnięciem reputacji marki. Partnerzy biznesowi, zarówno po stronie łańcucha dostaw, jak i popytu, mogą zacząć wycofywać się ze współpracy, aby nie narazić na szwank także swojego wizerunku. W takiej sytuacji firma jest zmuszona włożyć cały wysiłek w przetrwanie, a nie w proaktywny rozwój działalności.

Na szczęście nie wszystkie problemy z bezpieczeństwem występują na tak katastrofalną skalę, aby prowadziły w konsekwencji do wycofania ogromnych partii produktu (lub pozwów sądowych). Producent lub przetwórca wykrywa zazwyczaj przypadkowe naruszenie zabezpieczeń i skażenie surowców lub partii gotowych produktów.

Technologia umożliwia szybkie i precyzyjne śledzenie oraz identyfikowanie składników, co usprawnia koordynację i reagowanie w przypadku wykrycia problemów z jakością. Taki poziom transparentności pomoże też budować zaufanie w całym łańcuchu dostaw.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz poprawić traceability i proces kontroli bezpieczeństwa żywności – krok w stronę przemysłu 4.0? Szukasz narzędzi wspierających etykietowanie i śledzenie wyrobów, kraju, pochodzenia i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz: