fbpx

Digitalizacja procesów etykietowania w branży spożywczej

Co ma być na etykiecie? To, czego oczekują klienci i czego wymagają przepisy

Wprowadzanie na rynek produktów spełniających rosnące oczekiwania klientów jest coraz bardziej skomplikowane. Popyt na świeże, niskokaloryczne produkty wolne od sztucznych dodatków i GMO to coś więcej niż tylko przelotna moda. Kupując żywność dla całej rodziny, świadomi klienci kładą główny nacisk na zdrowie, dobre samopoczucie i kwestie społeczne. Biorą pod uwagę czyste etykiety (ang. clean labels), dostępność informacji o dostawcach, ludzkie traktowanie zwierząt i ochronę środowiska.

Zwiększa to presję na producentów żywności i napojów, którzy mają problem ze spełnieniem niejasnych definicji i zmieniających się przepisów. Trend „clean label” to przykład na to, że klienci oczekują etykiet z rzetelnymi informacjami oraz produktów wolnych od sztucznych dodatków, barwników i niepotrzebnych składników. Producenci żywności i napojów chcą wykorzystać tę okazję do tego, aby przyciągnąć grupę klientów dysponujących siłą nabywczą, ale nie jest to łatwym zadaniem. Definicje się zmieniają, podobnie jak oczekiwania.

Spełnianie wymagań prawnych – digitalizacja procesów

Producenci żywności i napojów wykorzystują etykiety do tego, aby przyciągać klientów, ale odgrywają one również kluczową rolę w spełnieniu wymagań Agencji Żywności i Leków (Food and Drug Administration — FDA). Jej ogólnym celem jest ochrona konsumentów, a jej regulacje dotyczące produkcji żywności można podzielić na dwie kategorie: bezpieczeństwo żywności i etykiety.

Niektóre z ich celów pokrywają się ze sobą, ale regulacje dotyczące bezpieczeństwa żywności mają zasadniczo na celu przeciwdziałanie produkcji zanieczyszczonej żywności. Natomiast etykiety mają pomagać klientom podejmować świadome decyzje, a także unikać spożywania składników, które mogą być dla nich szkodliwe, np. alergenów.

Nadążanie za przepisami na wszystkich rynkach, gdzie sprzedawane są produkty, może być dla producentów żywności i napojów ogromnym wyzwaniem — szczególnie jeśli zmieniają się one z dnia na dzień. Przykładem niedawno zmienionej regulacji, która wywiera wpływ na wszystkie przedsiębiorstwa sprzedające produkty mieszkańcom Kalifornii, jest aktualizacja Prop 65, obowiązująca od 30 sierpnia 2018 r.

Prop 65 nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek informowania Kalifornijczyków, jeśli kupowane przez nich produkty zawierają istotne ilości chemikaliów, o których wiadomo, że powodują raka, wady płodu lub inne upośledzenia płodności. Aktualizacja dotyczy tego, w jaki sposób ostrzeżenia mają być prezentowane (w tym ich układ graficzny i treść) na etykietach produktów żywnościowych, w tym także suplementów diety. Niespełnienie tych wytycznych może pociągać za sobą wysokie kary finansowe.

Aby zachować zgodność, przedsiębiorstwo musi cały czas dostarczać zrozumiałe etykiety zgodne z przepisami — mimo zmieniających się regulacji i gustów klientów. Można to osiągnąć za pomocą Infor CloudSuite PLM for Process (znanego wcześniej pod nazwą Optiva) — rozwiązania do zarządzania cyklem życia produktów, które łączy ze sobą wszystkie informacje o produkcie, m.in. dostawcach, surowcach, składnikach i formułach, w ramach jednej, dokładnej bazy danych. Dane te są bezpośrednio połączone z modułem etykiet, dzięki czemu wszystkie istotne informacje mogą być automatycznie i dokładnie odzwierciedlone na etykietach. W miarę jak monitorowane są regulacje, informacje o nich można bez problemu dodawać do bazy danych — od reguł i wyjątków do treści i jej umiejscowienia. Digitalizacja procesów etykietowania w branży spożywczej odbywa się dzięki Infor CloudSuite PLM for Process.

„Clean label”, czyli tzw. czysta etykieta

Pojęcie „clean label”, czyli tzw. czysta etykieta, to termin używany w przemyśle spożywczym, podkreślający że produkt jest naturalny i nie zawiera sztucznych dodatków. Tego typu zabieg stosuje się w celu stworzenia produktów dających konsumentom pewnego rodzaju gwarancje, że wyroby nie zawierają negatywnie kojarzonych przez konsumentów dodatków do żywności. Nowy trend wywodzi się z rynku amerykańskiego, a obecnie rozwija w Europie. Z punktu widzenia interesów konsumenta idea tzw. czystej etykiety jest godna pochwały. Niemniej jednak „clean label” nie jest pojęciem prawnym i nie do końca sformalizowana jest jego definicja, podlega więc różnego typu interpretacjom. Dlatego też przy analizie receptury danego produktu, zawsze warto zwrócić uwagę, czy stosowane oświadczenia to nie tylko pusty frazes. Źródło: Forum Mleczarskie

Infor CloudSuite PLM for Process pomaga zachować zgodność z wymaganiami agencji regulacyjnych na całym świecie, takimi jak regulacje dotyczące etykiet i informacji o wartości odżywczej mające zastosowanie do żywności, chemikaliów i innych produktów szybkozbywalnych (CPG).

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz usprawnić procesy zarządzania łańcuchem dostaw? Może interesuję Ciebie digitalizacja procesów etykietowania w branży spożywczej? Zrobić krok w stronę przemysłu 4.0? Szukasz narzędzi wspierających optymalizację łańcucha dostaw i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz: