fbpx

Traceability: Jak ustandaryzować proces wycofania produktu z rynku?

Traceability (identyfikowalność żywności) pozwala na szybkie wycofanie produktu z rynku w sytuacji wystąpienia zagrożenia i usprawnia proces ustalenie źródła problemu. Jest jedynym jeden z filarów zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności i ochrony zdrowia i życia konsumentów. W dalszej części dowiesz się, w jaki sposób technologia wspiera gotowości do wycofania produktu.

Technologia gwarancją gotowości do wycofania produktu

Skażenia krzyżowe, patogeny i błędne etykiety to tylko kilka możliwych przyczyn wycofania produktu z obrotu. Choć nie każdy producent jest zmuszony mierzyć się z taką koniecznością, to ci, którzy odpowiednio się do niej przygotują, będą w stanie zareagować na tyle szybko, aby zminimalizować potencjalne zakłócenia działalności, koszty oraz uszczerbek na reputacji. Wycofanie produktu to skomplikowane przedsięwzięcie, które wymaga skoordynowania działań dostawców i dystrybutorów oraz obejmuje wielu innych aspektów, takich jak składniki, receptury, etykiety czy magazynowanie. Aby wyobrazić sobie jego potencjalną skalę, warto rozbić ten proces na pięć logicznych kroków: zapobieganie, traceability (identyfikacja), wycofanie produktu, powiadamianie, usuwanie i uzupełnianie zapasów. Producenci żywności i napojów, którzy wdrożą skuteczne procedury dla każdego z tych etapów, będą przygotowani na niemal każdą ewentualność – a być może uda im się nawet nie dopuścić do takiej sytuacji.

Miej plan i dbaj o traceability

Klienci, konsumenci oraz ustawodawcy oczekują od producentów żywności i napojów sprawnego reagowania oraz większej proaktywności w zakresie zarządzania jakością i wycofywaniem produktów z obrotu. Stowarzyszenie United Fresh Produce Association przygotowało dla producentów przewodnik Recall Resource, w którym zaleca przygotowanie z wyprzedzeniem planów obejmujących „konkretne procedury, warunki, zadania i obowiązki pracowników w przypadku wykrycia problemu dotyczącego bezpieczeństwa żywności”.Przygotowanie do wycofania produktu to przede wszystkim zdolność szybkiego i precyzyjnego śledzenia oraz identyfikowania składników – tylko w ten sposób uniemożliwisz rozprzestrzenianie się problemu (a w niektórych przypadkach mu zapobiegniesz). Niektóre firmy używają w tym celu blockchain, jednak technologia ta dopiero się rozwija.Na szczęście istnieją sprawdzone rozwiązania o potwierdzonej skuteczności, dzięki którym producenci mogą nie tylko identyfikować skażenia i dotknięte nimi partie produktów, ale też działać efektywniej na każdym etapie – począwszy od szybkiego izolowania produktów i powiadamiania właściwych podmiotów, po jak najszybsze dostarczanie na półki nowych, bezpiecznych artykułów. Celem wdrożenia tych technologii jest zminimalizowanie wpływu wycofania produktów na działalność, bez szkody dla bezpieczeństwa i zapewnienie wysokiego poziomu traceability. Każdy producent, który chce skutecznie przygotować się na ewentualność wycofania produktu, powinien wdrożyć ramy technologiczne bazujące na pięciu etapach.

1. Zapobieganie

Benjamin Franklin nie miał prawdopodobnie na myśl jedzenia ani napojów, kiedy powiedział „an ounce of prevention is worth a pound of cure” (w wolnym tłumaczeniu: lepiej zapobiegać, niż leczyć), ale producenci oraz dystrybutorzy żywności powinni wziąć sobie tę zasadę do serca. Zapobieganie to pierwszy i najważniejszy krok przygotowań. Z dużym prawdopodobieństwem może zapobiec wycofaniu albo przynajmniej zminimalizować jego całościowy wpływ na firmę. Zapobieganie rozciąga się na cały cykl życia produktu – od pozyskania surowców po konsumpcję. Oto niektóre procesy i systemy, które mogą okazać się skutecznymi środkami zapobiegawczymi:

Dostawcy i zachowanie zgodności z przepisami

Dostawcy producentów żywności i napojów to najpoważniejsze źródło potencjalnego ryzyka. Producenci mogą zwiększyć bezpieczeństwo produktów poprzez integrację szczegółowych danych dostawców i częstsze interakcje z tą grupą. Dzięki technologii, która pozwala producentom ocenić konkretnego dostawcę i produkt, jego jakość oraz poziom ryzyka/ zachowania zgodności z przepisami, producenci mogą też wymagać od swoich dostawców ujawniania informacji o użytych materiałach, certyfikacji oraz kontrolach jakości na linii produkcyjnej i w ramach jednego procesu, a także testów wewnętrznych i certyfikacji ich poddostawców. Jako że producenci przetwarzają zapytania o informacje (RFI) i zapytania ofertowe (RFP), a także certyfikacje zakładów produkcyjnych, wdrożenie technologii wspierającej pełną jawność użytych materiałów może usprawnić procesy oceny dostawców niskiego i wysokiego ryzyka – a także ułatwić lepszą kontrolę dostawców, materiałów oraz certyfikacji wysokiego ryzyka. Pełna jawność informacji i procesy kontroli pomagają proaktywnie wykrywać problemy, chronić bezpieczeństwo produktów, skracać czas realizacji i obniżać koszty oraz zapewnić wysoki poziom traceability.

Globalne receptury

Stosowanie systemów i procesów, które ułatwiają wdrożenie tych samych receptur na całym świecie, zapobiega użyciu niezatwierdzonych składników. (Nie oznacza to, że receptury są dokładnie takie same w każdym regionie, producenci mają jednak nad nimi globalną kontrolę). Pewne konserwanty i składniki, które są dozwolone w jednym kraju, mogą być zakazane w innych. To samo dotyczy etykiet i oświadczeń zdrowotnych. Przykładowo, stwierdzenia takie jak „niska zawartość tłuszczu”, „wysoka zawartość błonnika” lub „pomaga obniżyć poziom cholesterolu” muszą być zgodne z prawem obowiązującym w danym kraju i regionie. Niezastosowanie się do miejscowych regulacji może pociągnąć za sobą konieczność wycofania produktu.

Zapewnianie jakości zintegrowane z systemami produkcji

Producenci, którzy chcą proaktywnie chronić bezpieczeństwo i podnosić wartość produktów końcowych, wdrażają narzędzia do zapewniania jakości na każdym etapie: od wczesnych zawiadomień o wysyłce po zarządzanie stanem magazynów, produkcję, wysyłkę i logistykę. Technologia, która pomaga producentom proaktywnie monitorować oraz identyfikować ryzyko i problemy, może też zapobiec użyciu bądź wysyłce potencjalnie wadliwej partii produktów. W ten sposób nie tylko dbasz o bezpieczeństwo, ale też podnosisz wartość produktu końcowego.

Sposób zarządzania aktywami

Niewłaściwe procedury zmiany linii produktowych, niewystarczające środki higieny, cieknące rury i dachy, metalowe opiłki wpadające do produktów i inne podobne problemy mogą doprowadzić do konieczności wycofania produktu. Systemy takie jak EAM zwiększają efektywność konserwacji zapobiegawczej aktywów i urządzeń używanych podczas produkcji, co pozwala utrzymać jakość produktów, ograniczyć ryzyko związane z bezpieczeństwem, a także wydłużyć dostępność i cykl eksploatacji aktywów. Technologie powiadomień, które ostrzegają o zmianach warunków mogących wpływać na bezpieczeństwo produktów (na przykład o spadku temperatury lub wzroście wilgotności) także pomogą znacznie ograniczyć ryzyko skażenia. Stosując konserwację zapobiegawczą i monitorując warunki OOT (out-of-tolerance), producenci będą proaktywnie zwiększać bezpieczeństwo produktów, minimalizować straty i zwiększać wskaźnik realizacji zamówień.

Etykiety zgodne z przepisami

W 2018 roku ponad 40% zdarzeń związanych z wycofaniem produktów żywnościowych na terenie USA było efektem błędów na etykietach. Błędy na etykietach mogą dotyczyć dwóch obszarów. Po pierwsze, składniki wymienione na etykiecie powinny odzwierciedlać faktyczny skład produktu – co do joty i we właściwej kolejności. Niewymienienie wszystkich składników, zwłaszcza jeśli niektóre z nich są alergenami, może doprowadzić do konieczności wycofania produktu.Po drugie, wartości odżywcze i oświadczenia zdrowotne umieszczone na etykiecie muszą być zgodne z prawdą i obowiązującym prawem. Dzięki właściwym technologiom producenci mogą mieć pewność, że etykiety w pełni odzwierciedlają skład produktów – zwłaszcza w przypadku modyfikacji receptury lub zmian dostępności surowców.

Testowanie wycofania produktu

Producenci nie mogą czekać, aż problem ich zaskoczy. Zamiast tego warto przeprowadzać „ćwiczenia przeciwpożarowe”, które sprawdzą, jak dobrze pracownicy wywiązują się z obowiązków przydzielonych na wypadek takiej sytuacji. Producenci powinni oczekiwać identyfikowalności na każdym etapie łańcucha dostaw i wymagać od dostawców terminowego przekazywania dokładnych informacji na temat surowców oraz prowadzić rejestr tych danych (traceability). O wiele łatwiej zarządzać bezpieczeństwem i jakością produktów, gdy wszyscy blisko współpracują, a każdy partner w łańcuchu dostaw jest w stanie zidentyfikować bezpośrednie źródło i bezpośredniego odbiorcę danego elementu. Zdrowie dostaw żywności zależy od sprawnego łańcucha dostaw.

Ocena ryzyka każdego dostawcy i traceability

Producenci mogą używać zaawansowanych technologii business intelligence – takich jak sztuczna inteligencja (AI) czy uczenie maszynowe – aby analizować wydajność i bardziej precyzyjnie oceniać dostawców, materiały oraz jakość produkcji. Karty wyników, generowane na podstawie danych zebranych do oceny ryzyka, ułatwiają wybór najbardziej niezawodnych dostawców, składanie u nich większych zamówień i ograniczanie ryzyka. A ponieważ ze względu na brak wykwalifikowanej kadry wielu dostawców nie jest w stanie wdrożyć zaawansowanych programów oceny jakości oraz zgodności, producenci mogą wyjść poza standardowe audyty i zacząć edukować swoich partnerów. Producenci mogą też używać rozwiązań do planowania w łańcuchu dostaw i przeprowadzać analizy warunkowe, które pozwolą ocenić, jak wyglądałoby zagrożenie w przypadku każdego dostawcy. Poprawa jakości dostawców pomoże producentom ograniczyć koszty – oraz koszty ich dostawców – a jednocześnie podnieść jakość i jednolitość produktów

2. Identyfikacja

W 2011 roku, po półtoramiesięcznym dochodzeniu w sprawie zatruć bakterią listeria w wielu stanach USA, FDA wymogła na firmie Jensen Farms z Kolorado dobrowolne wycofanie z rynku kantalup Rocky Ford. Ostatecznie stwierdzono, że kantalupy doprowadziły do 33 śmierci i 147 chorób w 28 stanach. Jak do tej pory było to jedno z najbardziej śmiercionośnych znanych ognisk zatrucia pokarmowego na terenie USA. Firma Jensen Farms złożyła w końcu wniosek o ogłoszenie upadłości, a jej właściciele musieli wypłacić odszkodowania i ledwo uniknęli więzienia.

Każdego dnia FDA rejestruje średnio jedno wycofanie produktu, ale na szczęście większość z nich nie wiąże się z tak wysoką śmiertelnością. Jak doniósł w październiku 2011 roku koncern mediowy U.S. News & World Report, śledztwo FDA wykazało wiele uchybień, w tym „kałuże wody na podłodze i stare maszyny, które trudno było utrzymać w czystości”. Według Centrów Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) od zjedzenia żywności skażonej bakteriami listera do wystąpienia pierwszych objawów mija zazwyczaj od jednego do trzech tygodni.

Wycofanie produktu – klasyfikacja FDA

Według definicji amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (FDA) wycofanie produktu to: „działania podjęte przez firmę w celu usunięcia produktu z rynku. Firma może wycofać produkt z własnej inicjatywy, na żądanie FDA lub na polecenie FDA wydane na mocy jej ustawowych uprawnień”. FDA klasyfikuje konieczność wycofania produktu w następujący sposób:

  • Klasa I: Zachodzi duże prawdopodobieństwo, że użycie produktu doprowadzi do choroby lub śmierci – przykładem może być skażenie mięsa bakterią E. coli.
  • Klasa II: Sytuacja, w której spożycie produktu może wywołać przejściowe problemy zdrowotne lub prawdopodobieństwo poważnego zagrożenia dla zdrowia jest nikłe – przykładowo, producent nie poinformował o użyciu barwnika, który u niektórych osób wywołuje lekką reakcję alergiczną.
  • Klasa III: Sytuacja, w której wystąpił błąd, ale spożycie produktu nie będzie mieć konsekwencji dla zdrowia – na przykład rzeczywista masa produktu jest niższa niż deklarowana

Historia Jensen Farms jest tragiczna, ale można z niej wyciągnąć pewne wnioski. Producenci, którzy wdrożą technologie dające wgląd w aktualne i precyzyjne dane, będą lepiej przygotowani do tego, aby ograniczyć konsekwencje potencjalnego wycofania produktu. Nowoczesne rozwiązania do śledzenia oraz identyfikacji zapewniają widoczność oraz przejrzystość, które pozwolą w ciągu kilku godzin wycofać wybrane partie lub serie produktów. Rozwiązanie alternatywne, czyli śledzenie manualne lub półmanualne, jest procesem żmudnym i czasochłonnym. Choć identyfikowanie określonych partii produktów (traceability) jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa, niemożność wykrycia, których partii dotyczy problem, często prowadzi do wycofania z rynku większej liczby produktów niż to konieczne. Funkcje analiz serii wycofanych produktów, dostępne w nowoczesnych systemach ERP, pozwalają jednoznacznie ustalić pochodzenie surowców i opakowań, sposób ich przetwarzania oraz użycia, a także miejsce docelowe wysyłki produktów. Ponadto szybkie zidentyfikowanie i zlokalizowanie odpowiednich partii lub serii produktów pomaga ograniczyć ryzyko skażenia krzyżowego i prawdopodobieństwo rozprzestrzeniania się patogenu przez kontakt z maszynami lub innym wyposażeniem. Co więcej, systemy PLM ułatwią znalezienie innych receptur, w których mógł zostać użyty ten sam niebezpieczny składnik.

Zbieranie danych transakcyjnych w czasie rzeczywistym to podstawa identyfikowalności żywności tj. traceability. Można korzystać z niego proaktywnie, do zwiększania efektywności, a także reaktywnie – w razie konieczności wycofania produktu. Użycie proaktywne pozwala producentom testować i weryfikować traceability w łańcuchu dostaw, ale jest też standardowym elementem codziennej działalności. Regulacje dotyczące bezpieczeństwa żywności coraz częściej określają, w jakim czasie produkt powinien zostać wycofany z rynku – organizacje muszą udowodnić, że są w stanie znaleźć wszystkie potencjalnie skażone produkty i usunąć je z łańcucha dostaw w wyznaczonych ramach czasowych.

3. Powiadomienie

Natychmiast po wykryciu wadliwych serii producenci muszą powiadomić organa nadzoru i klientów, których dotyczy problem. Sklepy muszą usunąć produkty z półek, a dystrybutorzy – ostrzec swoich klientów. Nie wystarczy jednak przekazać informacji w dół łańcucha dostaw. Producenci powinni także powiadomić wszystkich dostawców w górze łańcucha, aby mogli oni zidentyfikować i usunąć przyczynę skażenia.Im później firma powiadamia klientów o problemie, tym dłużej wadliwe partie pozostają na sklepowych półkach. W ten sposób rośnie nie tylko potencjalne zagrożenie dla zdrowia, ale także dla renomy wielu marek – producenta, jego dostawców, dystrybutorów oraz sklepów. Za sprawą mediów społecznościowych informacje rozprzestrzeniają się znacznie szybciej, docierają też do większej liczby odbiorców. O konieczności wycofania produktu dowiedzą się więc tysiące dodatkowych osób, nawet jeśli problem ich nie dotyczy. To kolejny powód, dla którego producenci powinni zawsze trzymać rękę na pulsie i niezwłocznie powiadamiać wszystkie zainteresowane strony. W epoce błyskawicznej komunikacji konsumenci będą już niedługo oczekiwać, że producent bezpośrednio i błyskawicznie poinformuje ich o wycofaniu lub chwilowej niedostępności produktu, a także podpowie, jak uzyskać jego zamiennik. Przewagę konkurencyjną zyskają liderzy rynku, którzy będą w stanie spełnić te oczekiwania.Producenci powinni nie tylko wdrożyć rozwiązania, które umożliwią szybkie wysyłanie powiadomień, ale też upewnić się, że skuteczność aktualnych procesów jest wystarczająca. Regularne przeprowadzanie symulacji lub „ćwiczeń przeciwpożarowych” pozwoli udoskonalić już wdrożone procedury. Opcje współpracy dostępne w nowoczesnych systemach ERP i CRM ułatwią szybkie powiadomienie właściwych osób.

4. Usuwanie

Naturalną reakcją sprzedawców detalicznych jest natychmiastowe usuwanie z półek wszystkich artykułów danego producenta, a nie tylko określonej partii – chcą w ten sposób chronić konsumentów oraz swoją własną markę. To może znacznie podwyższyć koszt operacji, która i tak będzie już firmę wiele kosztować. Konieczność wycofania produktu z rynku każdorazowo kosztuje około 15 milionów USD i może znacznie nadszarpnąć reputację oraz wiarygodność firmy. To kolejny ważny powód, dla którego błyskawiczny dostęp do informacji o potencjalnie wadliwych partiach może pomóc ograniczyć łączny koszt operacji. Pomoże też ograniczyć liczbę produktów usuwanych niepotrzebnie ze sklepowych półek.

Traceability w branży spożywczej, wycofanie produktu

5. Uzupełenienie zapasów

Im dłużej trwa uzupełnienie zapasów produktów na półkach sklepowych, tym większa strata przychodów. Każdy producent, który chce jak najszybciej uzupełniać zapasy, powinien zadbać o efektywną współpracę z dostawcami i klientami – ułatwi ją wdrożenie rozwiązań SCM, takich jak narzędzia do zaawansowanego planowania. Pozwolą one precyzyjnie szacować zasoby oraz koszty i maksymalnie wykorzystać moc produkcyjną, a jednocześnie bez zmian dostarczać na rynek inne produkty. Producenci mogą nawet przeprowadzać podczas „ćwiczeń przeciwpożarowych” zaawansowane analizy warunkowe i tworzyć dzięki nim modele uzupełniania zapasów oraz plany awaryjne.

Proaktywne podejście i traceability

Bezpieczeństwo żywności i efektywne wycofywanie produktów nie są kwestiami jednorazowymi. Obejmują liczne procesy biznesowe, łączą różne dziedziny i wpływają na wiele firm. Konieczność wycofania produktu może narazić markę na nieodwracalne szkody, a nawet doprowadzić do upadku firmy. Dlatego producenci nie mogą zwlekać z zapewnieniem bezpieczeństwa żywności lub wprowadzeniem planu wycofania produktu do momentu, aż wystąpi problem. W tym momencie jest już za późno, a reakcja okaże się najprawdopodobniej spóźniona i nieskuteczna. Klienci będą zagubieni, reputacja zostanie nadszarpnięta, a koszty gwałtownie wzrosną. Producenci muszą ocenić swoją skuteczność pod kątem zapobiegania, identyfikacji, powiadamiania, usuwania i późniejszego uzupełniania zapasów. Konieczne będzie też przygotowanie proaktywnych strategii ograniczania ryzyka. Niezbędnym warunkiem wdrożenia tych strategii jest zintegrowanie ich z technologiami używanymi do zarządzania działalnością. Producenci używający nowoczesnych systemów CRM, EAM, ERP, PLM i SCM będą o wiele lepiej przygotowani do szybkiego i efektywnego reagowania na problemy w sposób, który zminimalizuje koszty i pozwoli zachować zaufanie klientów oraz reputację marki.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz poprawić traceability i ustandaryzować proces wycofania produktu z rynku? Szukasz narzędzi wspierających etykietowanie i śledzenie wyrobów, kraju, pochodzenia i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Identyfikacja produktu – całkowita przejrzystość łańcucha dostaw

Osiągnięcie całkowitej przejrzystości łańcucha dostaw to niebagatelne zadanie. Próba zrealizowania tego celu za jednym zamachem może okazać się porwaniem z motyką na słońce. Dlatego na początku warto zintegrować opcje śledzenia z operacjami wewnętrznymi, a następnie stopniowo rozszerzać je w górę i w dół łańcucha dostaw.

Przejrzystość oraz identyfikacja produktu w łańcuchu dostaw powinny być częścią szeroko zakrojonych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa żywności – a nie tylko celem samym w sobie. Taki poziom zaangażowania nie tylko zwiększy szanse na dokonanie postępów, ale też będzie dowodem na to, że firma traktuje opcje śledzenia określonych partii jako integralną część bezpieczeństwa produktów. Każdy, od kadry kierowniczej po pracowników produkcji, powinien zostać odpowiednio przeszkolony i zaangażowany w ten proces. Identyfikacja produktów w łańcuchu dostaw to pierwszy krok do przemysłu 4.0. Oto, jak rozpocząć:

1. Nowoczesny, niezawodny system ERP

Na początek ustal jakie (jeśli jakiekolwiek) funkcje śledzenia są już dostępne w Twoim systemie ERP. Nowoczesny, niezawodny system ERP powinien oferować takie funkcjonalności od samego początku. Bardzo ważna jest także łatwość obsługi, ponieważ pracownicy, którzy będą jej potrzebować najbardziej (czyli wewnętrzni menedżerowie ds. kontroli jakości), generalnie rzadko korzystają z systemów ERP – a muszą być w stanie szybko przeszukiwać bazę danych. Prosty interfejs z wizualizacją linii śledzenia ułatwi sprawne znalezienie przyczyny.

2. . Ustalenie, które dane wymagają śledzenia

Kompletny system łączy opcje zbierania danych oraz unikalne identyfikatory ułatwiające śledzenie produktów tj. traceability ; wszystkie te dane można udostępniać i analizować. Ustal, jak bardzo precyzyjne powinny być dane. Dane można śledzić na poziomie ogólnym: na przykład wyszukując załadunek jednej ciężarówki jako jedną partię, ale też bardziej szczegółowym: sprawdzając dzień i godzinę dostawy świeżych składników. Jeśli producent oferuje produkty organiczne, niezawierające GMO lub z mięsa bądź jaj drobiu z wolnego wybiegu, może nawet zdecydować się na śledzenie składników na poziomie gospodarstwa.

3. Gotowość zwinnego wycofania produktów – identyfikacja produktów

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa żywności zmieniają się na tyle często, że ważna jest zdolność szybkiego dostosowania procesów. Regulacje coraz częściej narzucają ramy czasowe wycofania żywności, dlatego producenci muszą udowodnić, że są w stanie znaleźć wszystkie potencjalnie skażone produkty i usunąć je z łańcucha dostaw w wyznaczonym terminie. W tym czasie należy zidentyfikować pochodzenie surowców i opakowań, sposób ich przetworzenia oraz użycia surowców, a także miejsca, do których wysłano gotowe produkty.

4. Wyprzedzać ryzyko o krok

Nawet po wdrożeniu systemów i procesów śledzenia oraz identyfikacji produktów organizacje nie powinny uznawać, że zrobiły już wszystko i pozostaje im czekać na rozwój wypadków. Zamiast tego powinny przydzielać pracownikom konkretne role i przeprowadzać „ćwiczenia przeciwpożarowe”. Dzięki temu, gdy faktycznie wystąpi problem z bezpieczeństwem żywności, organizacja będzie znacznie lepiej przygotowana do wycofania produktu i zminimalizowania konsekwencji.

Nie ma zrównoważonych dostaw żywności bez sprawnego łańcucha dostaw. Identyfikowalność powinna zostać rozszerzona na cały łańcuch dostaw – o wiele łatwiej zarządzać bezpieczeństwem i jakością produktów, gdy każdy partner w łańcuchu dostaw jest w stanie zidentyfikować bezpośrednie źródło i bezpośredniego odbiorcę danego elementu.

Identyfikacja produktu – całkowita przejrzystość łańcucha dostaw

Globalna populacja gwałtownie rośnie. Postępujące zmiany klimatu stanowią coraz większe ryzyko dla ciągłości produkcji, a jednocześnie marnuje się jedna trzecia żywności na całym świecie. Konsumenci chcą otrzymać coraz więcej informacji o jedzeniu, które kupują. Dlatego właśnie niezbędna jest transformacja łańcucha dostaw żywności i napojów. Takiej zmiany nie da się jednak dokonać z dnia na dzień. Zamiast tego dążymy do niej małymi krokami.

Technologie przemysłu 4.0 otwierają przed sektorem produkcji żywności i napojów zupełnie nowe możliwości: pomagają zwiększać wydajność, poprawiać bezpieczeństwo, minimalizować marnowanie żywności i zasobów, a także zapewniać pełną przejrzystość łańcucha dostaw, od rolnika do konsumenta.

Wielu producentów wkroczyło już na terytorium przemysłu 4.0. Elementami składowymi tej wizji są przejrzystość oraz identyfikowalność łańcucha dostaw, zarządzanie aktywami i internet rzeczy. Nowy paradygmat nie wymaga podejścia „wszystko albo nic”. Wystarczy uaktualnić jeden segment, aby zadziałał on jak katalizator ewolucji i popchnął zakłady produkcyjne oraz firmy w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości. Od tego momentu możliwości są nieograniczone.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz poprawić traceability i identyfikację produktu? Szukasz narzędzi wspierających etykietowanie i śledzenie wyrobów, kraju, pochodzenia i procesów produkcyjnych? Oczekujesz większej przejrzystości w Twoim łańcuchu dostaw? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Optymalizacja łańcucha dostaw w branży spożywczej – narzędzia do etykietowania i śledzenia wyrobów, kraju, pochodzenia i procesów produkcyjnych

Optymalizacja łańcucha dostaw pozwoli Ci usprawnić biznes. W tym artykule dowiesz się,  jak zbudować optymalny łańcuch dostaw w branży spożywczej, przedstawimy narzędzia do etykietowania i śledzenia wyrobów, kraju, pochodzenia i procesów produkcyjnych.

Wspomaganie powtarzalnego przygotowywania żywności wysokiej jakości

Realizacja obowiązku podawania na etykietach kraju pochodzenia (Country of Origin Labeling – COOL) i innych przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności staje się coraz bardziej złożona. Urzędy państwowe i duże sieci handlowe wprowadzają coraz bardziej rygorystyczne uregulowania i wymagają podawania coraz bardziej szczegółowych informacji. Wywiązywanie się z obowiązku zapewniania bezpieczeństwa żywności jest dodatkowo komplikowane przez wzrastającą globalizację, zarówno po stronie zaopatrzenia, jak i dystrybucji oraz zróżnicowanie przepisów i wymagań w różnych krajach. Bezpieczeństwo, dokładne etykietowanie i identyfikowalność żywności nabiera coraz większego znaczenia. Podejmowanie działań zapewniających bezpieczeństwo wyrobów spożywczych, poczynając odskładników, a na stołach konsumentów kończąc, musi być najważniejszym priorytetem producentów w branży spożywczej.

Wspomaganie przygotowywania żywności wysokiej jakości

Dostarczanie na rynek wyrobów spełniających rosnące wymagania klientów to coraz bardziej kompleksowy proces – nie wystarcza już samo zaspokajanie popytu. Dla producentów żywności i napojów oznacza to konieczność posiadania planów i procesów wspierających powtarzalne wytwarzanie żywności wysokiej jakości, a także elastyczności umożliwiającej błyskawiczne i zdecydowane działania w razie konieczności wycofania produktów z rynku.Nakładają się na to regionalne zróżnicowanie i stałe zmiany przepisów. Na przykład w USA i w Unii Europejskiej od producentów artykułów spożywczych coraz mocniej wymaga się podawania na etykietach kraju pochodzenia (COOL). Wymagania odnośnie etykiet stanowią, że świeże mięso sprzedawane w sklepach musi być opatrzone informacją o kraju urodzenia, chowu i uboju zwierzęcia. Globalni producenci żywności muszą spełniać różnorodne przepisy – a niedokładna lub wprowadzająca w błąd etykieta może ich kosztować kary lub grzywny. W USA zgodność z wymogami COOL sprawdzana jest kontrolami sklepów i audytami identyfikującymi dostawców, prowadzonymi przez USDA lub inne organa państwowe. Naruszenie wymagań COOL może być podstawą nakładania mandatów i grzywien na drodze cywilnej. W Wielkiej Brytanii wprowadzająca w błąd etykieta może być podstawą zarzutów karnych na mocy ustawy o opisach handlowych z 1968 roku. Ponadto, oznaczenie COOL jest wymagane w przypadku eksportu żywności do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Poruszanie się w złożonychsystemach prawnych

Etykieta i wszelkie umieszczone na niej oświadczenia muszą być zgodne z tym, co zawiera wyrób. Ale przepisy w tym zakresie stale się zmieniają. Problem jest jeszcze bardziej złożony w krajach, w których sprzedawca detaliczny ma obowiązek informowania konsumentów o kraju pochodzenia artykułów spożywczych. By umożliwić wywiązanie się z niego sprzedawcom, wytwórcy żywności i napojów muszą im dostarczać dokładne etykiety określające kraj pochodzenia żywności nieprzetworzonej. Zgodnie z wymogami USDA w punktach sprzedaży detalicznej w USA obowiązkiem tym są objęte:

  • mięso wołowe (w tym cielęcina),
  • jagnięce, wieprzowe, kozie i kurczaki,
  • mielona wołowina,
  • mielona jagnięcina,
  • mielona wieprzowina,
  • mielone mięso kurze,
  • ryby i skorupiaki hodowlane,
  • ryby i skorupiaki wolnożyjące,
  • nietrwałe produkty rolne,
  • orzeszki ziemne, pecan i macadamia,
  • żeńszeń.

Pobierz plik

Tutaj możesz pobrać dokument „Jak Infor CloudSuite Food & Beverage pomaga producentom przygotować siędo zgodności z przepisami COOL i do wycofywania produktów?”  w formacie .pdf

W Unii Europejskiej wymagania COOL są cały czas doprecyzowywane i wkrótce mogą objąć rozszerzoną listę rodzajów żywności i wyrobów spożywczych.3 W chwili sporządzania niniejszego opracowania, w UE wymagania COOL są obowiązkowe w odniesieniu do świeżej wołowiny,wieprzowiny, mięsa drobiowego i jagnięciny, jednakże wymagania etykietowania nie dotyczą mięs używanych w żywności przetworzonej. W USA także mięso przetworzone jest wyłączone spod wymagań etykietowania COOL.

Jak zoptymalizować łańcuch dostaw w branży spożywczej?

Aplikacje pakietu Infor CloudSuite™ Food & Beverage – takie jak Infor Optiva® i Graphical Lot Tracker – zapewniają narzędzia do etykietowania i identyfikacji (śledzenia) pomagające producentom z branży spożywczej w tworzeniu szczegółowych dokumentacji składników ich wszystkich wyrobów, kraju(ów) pochodzenia i procesów produkcyjnych – od początku procesu produkcyjnego do dostawy, poprzez cały łańcuch zaopatrzenia i zbytu. Z jednej strony te narzędzia mogą pomagać w podwyższaniu standardów jakościowych żywności – i to robią, z drugiej, w wypadku konieczności wycofania partii, te same rozwiązania firmy Infor mogą również wspomóc działania niezbędne do identyfikacji,powiadomienia, wycofania i zastąpienia wyrobów.W celu utrzymania zgodności z przepisami takimi jak COOL,zapewniania bezpieczeństwa i jakości żywności oraz zmniejszania ryzyka konieczności wycofań, rozwiązania firmy Infor mogą wspomóc wytwórców żywności i napojów przy:

Tworzeniu dokładnych etykiet

Zyskanie kontroli nadtworzeniem dokumentacji spełniającej wymogi marketingowei ustawowe oraz regulacji takich jak COOL, poprzezwykorzystanie branżowych funkcjonalności etykietowania,takich jak wykazy składników, karty charakterystyki substancjiniebezpiecznych (MSDS) i innych.

Wypełnianiu wymagań ustawowych

Dla organizacji działających na całym świecie, rozwiązania Infor mają wbudowane wymagania zgodnościowe, dotyczące na przykład etykietowania i informowania o własnościach odżywczych. W wypadku wytwórców zobowiązanych do przestrzegania przepisów COOL jest to niezbędna część dokumentacji wyrobów importowanych, określającej m.in. kraju prawy/chowu i zbioru/przetworzenia.

Optymalizacja łańcucha dostaw w branży spożywczej – narzędzia do etykietowania i śledzenia wyrobów, kraju, pochodzenia i procesów produkcyjnych

Optymalizacji receptur

możliwość stosowania analitycznego modelowania materiałowego integrującego dane z prac badawczo-rozwojowych i działalności operacyjnej do modelowania receptur, w oparciu o rzeczywiste właściwości wyrobów w celu spełnienia specyfikacji docelowych najmniejszym kosztem, przy jednoczesnym wypełnianiu wymogów prawnych – tak aby stosować właściwe składnikowe właściwych regionach geograficznych.

Gotowości do wycofania produktów

możliwość błyskawicznej wstecznej eksploracji danych o składnikach i recepturach, pozwalająca na ustalanie partii, serii, wyrobów pośrednich lub surowców będących pierwotną przyczyną problemów. Następnie można szybko znaleźć wyroby potencjalnie je zawierające lub skażone.

Gotowość na zmieniające się standardy regulacyjne

Wymagania regulacyjne różnią się nie tylko zależnie od krajów i regionów – są one także często aktualizowane lub uzupełniane o nowe wymagania ustawowe. By sprostać tym zmiennym wymaganiom wobec etykietowania i utrzymywać zgodność zCOOL, Infor oferuje rozwiązanie Infor Optiva (część pakietu InforCloudSuite Food & Beverage), służące do zarządzania cyklem życia produktu (PLM) w produkcji procesowej. Infor Optiva to podstawa danych recepturowych i etykietowych.Ponieważ aplikacja Infor Optiva dostarcza w czasie rzeczywistym dane o składnikach i recepturach, może usprawniać i automatyzować proces etykietowania. Infor Optiva zapewnia jedno źródło informacji obejmujące dane z wewnątrz i z zewnątrz przedsiębiorstwa, przedstawiane użytkownikom kontekstowo. Funkcje etykietowania zautomatyzowanego w Infor Optiva umożliwiają wytwórcom żywności i napojów generowanie wszystkich danych wymaganych na ich etykietach i dokładne podanie kraju pochodzenia, jeżeli jest wymagany, na etykietach wszystkich wyrobów. W ten sposób wytwórcy mają pewność posiadania wiedzy nie tylko o tym, skąd pozyskiwane są wszystkie stosowane przez nich składniki i wyroby, ale mogą także te informacje dokumentować zgodnie z konkretnymi wymaganiami regulacyjnymi i utrzymywać zgodność z różnymi wersjami norm.

Wgląd i optymalizacja łańcucha dostaw

Identyfikowalność (śledzenie) zapewnia wytwórcom możliwość spełniania wyśrubowanych norm jakości żywności. Błyskawicznie rośnie grupa klientów firmy Infor, którzy z powodzeniem wdrożyli aplikację Graphical Lot Tracker wbudowany w pakiet InforCloudSuite Food & Beverage, śledzącą wszystkie aspekty ich wyrobów wstecz, aż do poziomu składników oraz w całymłańcuchu dostaw i zbytu. Graphical Lot Tracker zapewnia repozytorium danych do śledzenia i lokalizacji i przyjazny interfejs spójny z całym pakietem InforCloudSuite Food & Beverage. Infor jako jedna z pierwszych firm opracował zaawansowane rozwiązanie do identyfikacji i śledzenia partii towarów, zapewniające rozwinięte możliwości eksploracji danych w intuicyjnej prezentacji graficznej.Aplikacja Graphical Lot Tracker może być używana w ramach bieżącej działalności wytwórców do tworzenia bazy danych służącej śledzeniu wyrobów. Te informacje mogą być wykorzystywane w całym łańcuchu dostaw – od wyszukiwania i zaopatrzenia w surowce, do dostaw i odnawiania zapasów na półkach detalistów. W ten sposób istnieje możliwość dokładnego wstecznego prześledzenia drogi wszystkich wyrobów i ich składników: od mięs, przez barwniki spożywcze, do świeżych warzyw i owoców oraz innych rodzajów żywności – do ich źródeł wraz z wszelkimi etapami przebytymi w łańcuchu dostaw.Śledzenie i analizowanie takich danych może być szczególniekorzystne w wypadku problemów jakościowych lub wycofania partii. W takich sytuacjach Graphical Lot Tracker może służyć doprowadzenia działań naprawczych – wszystkie transakcje wprowadzane w system są automatycznie weryfikowane podkątem potencjalnych luk czy niespójności, celem zapewnienia jakości danych. Rozwiązanie może również rozpoznać punkt, w którym skażony wyrób lub składnik wniknął do łańcucha dostaw.

Zdecydowane reagowanie wprzypadku konieczności wycofania produktów

Nawet najlepsze zautomatyzowane systemy śledzące nie są wstanie wyeliminować problemów powodowanych skażeniem żywności, ogniskami chorób czy nieumyślnym błędnym obchodzeniem się z wyrobami spożywczymi. Jednakże dokładne i przejrzyste narzędzia do identyfikacji skutecznie ograniczają zagrożenia ryzykiem, ponieważ umożliwiają wytwórcom żywności i napojów szybkie i sprawne rozpoznawanie, wyodrębnienie i rozwiązywanie problemów. Stosowanie tych narzędzi do szybkiego reagowania nie tylko chroni zdrowie publiczne, ale pomaga także w ograniczaniu niepokojów konsumentów i minimalizacji skutków takich zdarzeń.Wiele wycofań wyrobów jest wynikiem błędów w etykietach.Bywają one głównie dwojakiego rodzaju, jeżeli chodzi o zgodność prawną. Pierwszy dotyczy dbałości o to, że podane składniki są tymi, które rzeczywiście wyrób zawiera i że ich wykaz jest kompletny i ma właściwą kolejność. Brak ujawnienia wszystkich składników, szczególnie mogących powodować reakcje alergiczne, może być podstawą wycofania. Drugi dotyczy dbałości o to, że deklaracje odnośnie właściwości odżywczych i zdrowotnych wyrobu na jego etykiecie są dokładne i zgodne z wymaganiami ustawowymi.Ze względu na zmiany receptur, a także fluktuacje surowcowe,wytwórcy żywności i napojów mają często problemy z tworzeniem etykiet zawierających dokładne informacje o produktach. Aplikację Infor Optiva zaprojektowano specjalnie pod kątem rozwiązywania tego problemu.

Korzyści z optymalizacji łańcucha dostaw

W zakresie jakości żywności i przygotowania do wycofań, firma Infor oferuje kompletne rozwiązania branżowe, które zapewniają:

Automatyzację umieszczania informacji na etykietach

Dzięki możliwości tworzenia dokładnych danych na etykiety w aplikacji Infor Optiva, wytwórcy żywności i napojów mogą również śledzić wszystkie składniki by zadbać o stosowanie zawsze właściwych surowców – i prawidłowe ujawnianie tych składników na etykietach. Dzięki takim danym na etykiety,wytwórcy mogą ustrukturyzować swoje procesy produkcyjne tak, by eliminować zbędne powtarzalne prace, jednocześnie utrzymując dokładność. A także, wytwórcy mogą zautomatyzować przetwarzanie danych zapewniając, że ich etykiety spełniają normy COOL obowiązujące różne punkty sprzedaży detalicznej.

Zgodność z prawem

Aplikację Graphical Lot Tracker wpakiecie Infor CloudSuite Food & Beverage zaprojektowano pod kątem zaspokojenia potrzeb i wymagań wytwórców żywności podlegających między innymi następującym regulacjom prawnym: amerykańskiej ustawie Food and Drug Administration Food Safety and Modernization Act (FSMA),Rozporządzeniu nr EC/178/2002 Europejskiego Urzędu ds.Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) , normie ISO 8402Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej i amerykańskiej ustawie o bioterroryzmie z 2002 roku.

Widoczność składników w całym łańcuchu dostaw

Wytwórcy mają możliwość prześledzenia swoich składników w całym łańcuchu dostaw – na wszystkich jego etapach, we wszystkich czynnościach, którym były poddawane – z wykorzystaniem Graphical Lot Tracker w pakiecie InforCloudSuite Food & Beverage. Śledzenie danych o składnikach i recepturach umożliwia ulepszanie procesów produkcyjnych,szybsze wprowadzanie na rynek nowych wyrobów i spełnianie najwyższych standardów jakości żywności. Byzapewnić wypełnianie przepisów COOL, Infor CloudSuiteFood & Beverage może śledzić kraje pochodzenia wyrobów spożywczych lub ich składników i wykorzystywać te informacje na etapie automatycznego etykietowania produkcji.Ponadto, funkcje śledzenia w Graphical Lot Tracker umożliwiają wytwórcom żywności i napojów utrzymywanie gotowości na ewentualne wycofania, jeżeli się przydarzą.

Gotowość do wycofania produktów

W wypadku wycofania, aplikacja Graphical Lot Tracker może przedstawić graficzny widok procesu produkcyjnego, poczynając od etapu surowców/serii, aż do produktów czy półproduktów dostarczanych klientom lub sprzedawcom detalicznym. W wypadku wycofania, wytwórcy mogą wykorzystać te informacje do przyśpieszenia i uproszczenia procesu zastępowania wyrobów, jednocześnie ograniczając konsekwencje i koszty takich zdarzeń

Aplikacje Optiva i Graphical Lot Tracker pakietu Infor CloudSuiteFood & Beverage pomagają wytwórcom żywności i napojów w zarządzaniu wszystkimi danymi na etykiety i śledzeniu wszystkich aspektów wyrobów w całym łańcuchu dostaw aż do poziomu składników.

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz poprawić optymalizację łańcucha dostaw? Szukasz narzędzi wspierających etykietowanie i śledzenie wyrobów, kraju, pochodzenia i procesów produkcyjnych? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz:

Identyfikowalność żywności a system ERP – wizualizacja łańcucha dostaw

Identyfikowalność żywności (ang. traceability) to jeden z filarów zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności i ochrony zdrowia i życia konsumentów. Pozwala na szybkie wycofanie produktu z rynku w sytuacji wystąpienia zagrożenia i usprawnia proces ustalenie źródła problemu. W tym artykule dowiesz się,  jak zbudować transparentny łańcuch dostaw w branży spożywczej, przedstawimy narzędzia do etykietowania i śledzenia wyrobów, kraju, pochodzenia i procesów produkcyjnych.

Bezpieczeństwo żywności a system ERP

Spełnienie norm bezpieczeństwa żywności jest coraz trudniejsze w czasach, gdy instytucje rządowe i główni detaliści wdrażają coraz ostrzejsze regulacje i wymagają dokładniejszych informacji. Zapewnienie bezpieczeństwa żywności jest tym trudniejsze, że rośnie ryzyko związane z globalizacją zaopatrzenia, z szybkością rozprzestrzeniania się skażeń i chorób, a nawet z zagrożeniem międzynarodowym terroryzmem. Tym samym bezpieczeństwo i identyfikowalność żywności są obecnie jeszcze ważniejsze niż w przeszłości. Podjęcie działań zapewniających bezpieczeństwo produktów żywnościowych, od surowców do wyrobów na stołach konsumentów, staje się najwyższym priorytetem producentów branży spożywczej. Dbanie o bezpieczeństwo żywności podwyższa koszty branży, która i tak charakteryzuje się niewielkimi marżami. Jednakże takie działania pozwalają uniknąć potencjalnie kosztownych wycofań, jak również wzmocnić swoją pozycję na rynku i wobec klientów. Zdolność do śledzenia wszystkich aspektów produktów, aż do poziomu składników surowcowych w całym łańcuchu dostaw, może być wyróżnikiem, który wzmacnia pozycję firmy w stosunku do konkurencji.Dzięki rozwiązaniu Infor™ M3 Graphical Lot Tracker będą Państwo mogli spełniać rosnące wymagania na dostarczanie informacji dotyczących bezpieczeństwa żywności równocześnie obniżać koszty wycofań i koszty jakości. Zapewniając bezpieczeństwo żywności chronią Państwo swój biznes, zachowują klientów i tworzą nowe okazji sprzedaży

Zapewnienie zgodności ze skomplikowanymi przepisami

Dysponując ponad trzydziestoletnim doświadczeniem w branży spożywczej Infor pomaga przedsiębiorstwom, takim jak Państwa, w spełnieniu skomplikowanych i zmiennych wymagań prawnych i branżowych.

Rosnąca liczba klientów firmy Infor wdraża z sukcesem rozwiązanie Infor GLT, wyposażone w standardowy interfejs do systemu ERP Infor M3, uzyskując repozytorium danych służących do identyfikowalnościi śledzenia pochodzenia. Infor był jednym z pierwszych dostawców zaawansowanego rozwiązania do graficznego śledzenia partii zintegrowanego z funkcjami drążenia danych. Infor M3 Graphical Lot Tracker jest w pełni zgodny z:

  • Food Safety and Modernization Act (FSMA) amerykańskiego Urzędu ds. Żywności i Lek ów (FDA)
  • Rozporządzeniem EC/178/2002 Unii Europejskiej
  • Dokumentem ISO nr 8402 organizacji ISO
  • Amerykańskim Bioterrorism Act z 2002 roku

Identyfikowalność żywności a uzyskanie pełnego wgląduw łańcuch dostaw

Dzięki narzędziu Infor M3 Graphical Lot Tracker mogą Państwo tworzyć bazę danych zawierającą wszystkie niezbędne informacje do śledzenia produktów. Można używać tego narzędzia do pozyskiwania informacji z dodatkowych źródeł, takich jak systemy sterowania produkcją (MES) i jakością (LIMS). Infor M3 Graphical Lot Tracker natychmiast informuje o lukach i niespójnościach wśród transakcji trafiających do systemu. Dzięki temu mogą się Państwo na bieżąco upewnić, że dysponują pełną ścieżką danych pozwalającą na identyfikację partii.Będą Państwo mieli pełny obraz przepływu materiałowego od partii surowcowych, przez półprodukty, po wyroby gotowe i wysyłki do klientów. Będą mogli Państwo śledzić proces przez wszystkie jego etapy, stanowiska i czynności. Czyniąc z Infor M3 Graphical Lot Tracker centralne narzędzie do sterowania wycofaniami, będą mogli Państwo – w przypadku konieczności wycofania – przyspieszyć i uprościć proces,z równoczesnym ograniczeniem kosztów i zakresu przedsięwzięcia.

Korzyści z uruchomienia oprogramowania do Traceability

Graficzna identyfikowalność żywności

Wizualizacja i testowanie ścieżek pochodzenia partii pozwala na upewnienie się, że zestaw pozyskiwanych danych transakcyjnych jest kompletny. Zaufanie klientów i dostawców rośnie dzięki procedurom nastawionym na minimalizację ryzyka wycofań oraz ograniczenia zakresu w przypadku, gdy wycofanie jest konieczne. Działanie z wyprzedzeniem pozwala na szybkie i efektywne reagowanie oraz ograniczenie negatywnych komentarzy medialnych związanych z wycofaniem.

Sprawne audyty jakości

Wszystkie dane związane z identyfikowalnością znajdują się w jednym miejscu i mogą być czytelnie wizualizowane. Informacje, niezbędne do przeprowadzenia audytu, mogą być udostępnianie pracownikom, dostawcom, klientom i innym podmiotom. Rozwiązanie umożliwia zbudowanie środowiska bardziej zorientowanego na współdziałanie wewnątrz organizacji oraz z partnerami w łańcuchu dostaw.

Pobierz plik

Tutaj możesz pobrać dokument „Infor M3 Graphical Lot Tracker”  w formacie .pdf

Sprawne wycofanie produktów z rynku

Przeszukanie bazy danych wstecz pozwala na szybkie wykrycie partii, półproduktów lub surowców będących źródłem problemu. Następnie równie szybko można znaleźć wszystkie wyroby, które mogły zostać skażone lub zagrożone problemami jakościowymi. Równocześnie identyfikowani są klienci,z którymi należy się skontaktować oraz wszystkie miejsca w łańcuchu dostaw, w których wyroby te się znajdują

Nowe szanse sprzedaży

Zdolność do efektywnego śledzenia partii może być wykorzystana jako przewaga konkurencyjna podczas poszukiwania szans sprzedaży i negocjowania umów. Pozwala również na uzasadnienie, że schematy zaopatrzenia w surowce i inne składniki są bezpieczne i odpowiedzialne. Dzięki temu,w ramach inicjatyw związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, można wzmocnić rynkowy wizerunek Państwa firmy jako odpowiedzialnego i transparentnego dostawcy.

Ograniczenie ryzyk a identyfikowalność żywności

Nawet najlepszy system automatycznego śledzenia nie wyeliminuje problemów spowodowanych przez skażenie żywności, choroby czy awarie. Precyzyjne śledzenie pozwala jednak na skuteczne ograniczenie ryzyka poprzez szybkie zidentyfikowanie, wyizolowanie i rozwiązanie problemu. Dzięki temu chronione jest zdrowie publiczne, konsumenci odzyskują zaufanie i minimalizowany jest negatywny efekt finansowy incydentu.

Dzięki narzędziu Infor Graphical Lot Tracker, który jest wbudowany w system ERP M3 będą Państwo mogli:

Używać elastycznego systemu śledzenia przepływów w łańcuchu dostaw.

Istotnie skrócić (z dni do minut) czas przygotowania do audytu.

Dysponować w jednym miejscu wszystkimi informacjami potrzebnymi do wycofań.

Spełniać obecne wymagania dotyczące bezpieczeństw a żywności i elastycznie reagować na zmiany.

Widzieć na jednym ekranie zarówno graficzną ścieżkę śledzenia, jak również szczegółowe transakcje.

Identyfikowalność żywności a system ERP - jak działa traceability

U nich wdrożyliśmy oprogramowanie dla produkcji

Nasi konsultanci mają bogate doświadczenie projektowe, realizowali projekty wdrożenia oprogramowania w wielu przedsiębiorstwach. Poznaj projekty, które zrealizowaliśmy.

Jak możemy Ci pomóc?

Chcesz poprawić identyfikowalność żywności (ang. traceability)? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz: