Inicjatywa „Z gospodarstwa na stół” nie jest przelotnym trendem. To ruch konsumencki, który zaczął się od spadającego popytu na wysoce przetworzoną żywność, i ma na celu popularyzowanie produktów zdrowszych oraz pozyskiwanych lokalnie lub bardziej etycznie. Przyciąga konsumentów, którzy chcą się angażować, począwszy od sprawdzania na „czystych etykietach”, czy produkt faktycznie został pozyskany lokalnie, a skończywszy na obserwowaniu w mediach społecznościowych marek i producentów, aby mieć pewność, że działania firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności społecznej oraz transparentności są zgodne z ich osobistymi przekonaniami.
Spełnianie oczekiwań świadomych, wymagających konsumentów może być ważnym czynnikiem wyróżniającym. Ale co producenci żywności i napojów mogą wnieść do tego ruchu? Jak wygląda proces, za sprawą którego produkt trafia z gospodarstwa na stół? I jak wspierają go nowoczesne rozwiązania technologiczne?
Z gospodarstwa na stół
Wybierając produkty żywnościowe dla swoich rodzin, świadomi konsumenci kierują się zdrowiem, dobrostanem i kwestiami społecznymi. Zwracają uwagę na „czyste etykiety” z przejrzystymi informacjami o wartościach odżywczych, dostępność informacji o dostawcach, humanitarne traktowanie zwierząt oraz zrównoważone metody produkcji. Chcą także, aby produkty były świeże, pochodziły z lokalnych gospodarstw i wyróżniały się wysoką jakością. Choć oczekiwania te wywierają dodatkową presję na producentów żywności i napojów, firmy, które skorzystają z właściwych rozwiązań technologicznych, powinny być w stanie wykorzystać tę szansę. Wszystko zaczyna się w gospodarstwie rolnym.
Dostarczanie właściwej ilości i jakości
Gdy przyjdzie na to czas, należy przetransportować zwierzęta hodowlane i plony rolne z gospodarstwa do zakładu przetwórstwa lub centrum dystrybucji. Żywe zwierzęta muszą być przewożone w sposób bezpieczny, nie w przepełnionych ciężarówkach, natomiast produkty powinny być właściwie przechowywane w sposób, który zapobiega uszkodzeniom oraz zepsuciu i pozwala zachować ich wysoką jakość. Aby mieć pewność, że wysyłasz właściwą liczbę produktów, potrzebujesz rozwiązań, które są w stanie bardziej precyzyjnie prognozować i przewidywać zapotrzebowanie oraz pozwalają osiągnąć równowagę między podażą a popytem. Wiele surowców to płody rolne, ich dostępność jest zatem sezonowa. W związku z tym ich jakość, czystość i wartości odżywcze mogą się różnić, a niektóre produkty bywają dostępne tylko w niektórych częściach świata w określonym czasie.
Co więcej, promocje, premiery nowych produktów, działania konkurencji oraz wahania koniunktury gospodarczej mogą sprawiać, że popyt na Twoje produkty będzie zmienny. Takie fluktuacje są sporym wyzwaniem i wpływają zarówno na jakość obsługi klienta, jak i stan zapasów magazynowych. Jednocześnie przedsiębiorcy mogą korzystać z rozwiązań do prognozowania i planowania, aby zawsze wysyłać do zakładów przetwórstwa produkty sezonowe. Firmy, które uwzględnią sezonowość, mogą przez cały rok podejmować kroki, aby finalnie sprostać zapotrzebowaniu konsumentów.
Widoczność, przejrzystość, identyfikowalność
Producenci żywności i napojów zawsze priorytetowo traktują kwestie bezpieczeństwa, jakości oraz zgodności z regulacjami, natomiast w zakładach produkcji i przetwórstwa znaczenie krytyczne ma bezpieczeństwo pracowników – firmy, które je gwarantują, działają w sposób etyczny, ale też zapobiegają wypadkom oraz wynikającym z nich stratom czasu i zasobów.
Niewiele innych branż musi stosować się do przepisów tak złożonych jak te, które obowiązują producentów żywności i napojów. Normy są bardzo surowe, a ryzyko związane z niepowodzeniem – wysokie. Wydana przez FDA Ustawa o Modernizacji Bezpieczeństwa Żywności (FSMA, Food Safety Modernization Act) oraz Kodeks Żywnościowy (Codex Alimentarius) to zaledwie dwie ważne regulacje mające zapobiegać zatruciom pokarmowym i skażeniom żywności.Jednym z ułatwień jest wdrożenie systemów, które są w stanie zarządzać zgodnością i monitorowaćto, czy na każdej linii pracuje personel o właściwych kwalifikacjach. Kolejnym usprawnieniem jest zarządzanie przepisami i recepturami dające pewność, że dostawcy oferują najlepsze materiały w najlepszych cenach – zawsze, kiedy ich potrzebujesz.
Równie ważne jest to, że wszystkie aktywa przedsiębiorstwa (zbiorniki, pompy, piece i linie napełniające) są właściwie konserwowane w sposób, który pozwala zapobiec skażeniu i spełnić wymagania jakościowe. Wszystkie te informacje muszą być dobrze udokumentowane oraz łatwo dostępne dla kontrolerów – i, oczywiście, dla konsumentów kupujących Twoje produkty. W przypadku konieczności wycofania produktu pełna widoczność i przejrzystość całego procesu (od producentów surowca po wytwórców, firmy transportowe i sprzedawców) umożliwi szybsze działanie i sprawi, że skażone produkty nie trafią do konsumentów. Takie zabezpieczenie zwiększa renomę marki, zaufanie klientów i rentowność. Rozwiązanie umożliwiające identyfikowalność daje szczegółowy wgląd w dane i pozwala szybko wytypować oraz wycofać wszystkie gotowe produkty oraz surowce powiązane z jakimkolwiek problemem dotyczącym jakości lub bezpieczeństwa.
Właściwy produkt, właściwa półka, właściwy czas
Od sklepów spożywczych i restauracji po sklepy specjalistyczne, targi spożywcze oraz dostawy posiłków na wynos – sprzedaż detaliczna to ostatni etap, jaki produkt pokonuje w drodze do konsumenta. Tu właśnie widać, jak ważne są etykiety, dopuszczalny okres przechowywania i sezonowość.
Klienci czerpią bardzo wiele informacji z etykiet – niezależnie od tego, czy wybierają przekąskę na wakacjach, czy robią cotygodniowe zakupy. Nie chodzi wyłącznie o listę składników, ale o to, jaką drogę pokonał produkt, zanim trafił do ich koszyka. Podróż z gospodarstwa na stół znajduje odzwierciedlenie nie tylko w liście składników i lokalnym pochodzeniu produktu, ale także w jego dostępności na półkach. Jeśli jest niedostępny, konsumenci nie mogą go kupić, sklepy – sprzedawać, a producenci – czerpać zysków.
Dostarczenie właściwych produktów na właściwe półki we właściwym czasie wymaga starannego planowania. Zajmując się dziś produkcją, musisz myśleć o dostawach następnego dnia. Aby odnieść sukces , potrzebujesz w łańcuchu dostaw rozwiązań, które są w stanie przetwarzać informacje o fluktuacjach dotyczących surowców, produkcji oraz dostaw. W ten sposób zminimalizujesz problemy dotyczące okresu przechowywania i ograniczysz marnotrawstwo – osiągając jednocześnie równowagę między ofertą sezonową a zmianami popytu.
Nadążanie za zmianami na rynku
Dostarczanie na rynek produktów spełniających rosnące oczekiwania klientów staje się coraz bardziej skomplikowane – i może nie wystarczyć do usatysfakcjonowania odbiorców. W przypadku producentów żywności i napojów oznacza to konieczność wdrożenia planów i procesów, które wspomagają przygotowywanie produktów o wysokiej, jednolitej jakości, a także dają elastyczność szybkiego reagowania w przypadku konieczności wycofania produktu. Jednocześnie regulacje rządowe są złożone, zróżnicowane zależnie od regionu, i ciągle się zmieniają.
Nieustannie zmienia się też świat produkcji żywności i napojów – smak jest już tylko jednym z wielu czynników, na podstawie których konsumenci dokonują wyboru. Równie ważne są obecnie zdrowie, dobrostan i kwestie społeczne, takie jak zrównoważona produkcja, która nie eksploatuje środowiska. Klienci wybierają marki, które są odzwierciedleniem ich aspiracji. Dlatego szukają informacji o pochodzeniu firmy, jej działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju, działalności społecznej oraz transparentności, pisze Forbes. Firmy mogą postrzegać to jako wyzwanie lub szansę na zdobycie klientów. Dzięki nowoczesnym technologiom są w stanie wykorzystać nadarzającą się okazję i szybciej trafiać ze swoją ofertą na rynek oraz wprowadzać produkty, które trafią w oczekiwania konsumentów.
Sprostanie oczekiwaniom wymagających konsumentów
Producentów żywności i napojów, którzy z sukcesem chcą dostarczać produkty z gospodarstwa na stół, z pewnością ucieszy możliwość szybkiego wdrożenia rozwiązań w chmurze – ułatwią one otwieranie nowych oddziałów lub jednostek specjalizujących się w określonych rodzajach produktów, niszowych rynkach oraz dystrybucji regionalnej. Rozwiązania, które mogą usprawnić ten proces, to:
Systemy PLM (Product Lifecycle Management)
Kontrola jakości żywności
Efektywność linii produkcyjnych
Transparentny łańcuch dostaw
Jak możemy Ci pomóc?
Chcesz poprawić identyfikowalność żywności (ang. traceability)? Chętnie omówimy z Tobą korzyści, możliwości i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Wypełnij formularz: