fbpx

Creme de la creme

W  jaki sposób odpowiednio dobrana technologia niweluje różnicę między zyskiem a stratą w przemyśle mleczarskim?

Przewiduje się, że globalne zapotrzebowanie na produkty mleczne będzie rosło w tempie 2% rocznie przez najbliższą dekadę, głównie w krajach rozwijających się w Azji, Południowej Ameryce i Europie Wschodniej. Dlatego też potencjał branży mleczarskiej jest ogromny – jeśli tylko będzie ona działać w skali światowej. Oznacza to, że przetwórcy mleka muszą być w jak najlepszej kondycji – realizować politykę ekspansji będąc konkurencyjnym oraz spełniając nieustannie rosnącą ilość przepisów i regulacji. Zdolność szybkiej i efektywnej reakcji na dynamikę rynku może zapewnić sukces. Ale, w tak złożonej branży jak mleczarstwo, w której dodatkową komplikacją jest krótki termin przydatności produktów do spożycia oraz presja cenowa wywierana przez supermarkety, nie jest to łatwe zwycięstwo.

Jednakże wygrana nie jest niemożliwa. Wdrożenie zaawansowanych rozwiązań technologicznych  może stanowić różnicę między zyskownym i niezyskownym biznesem, zapewniając prawidłowe planowanie i osiąganie pożądanego wzrostu we właściwym czasie.  Jakkolwiek kuszące mogą wydawać się stare, znane nam systemy, nie zapewnią one prawidłowego czy kompletnego rozwiązania problemów. Zbieranie informacji z kilku różnych, oddzielnych systemów to jeden z wielu obszarów narażonych na popełnianie błędów, które mogą mieć katastroficzne skutki – na przykład w naszej globalnej dystrybucji czy przy śledzeniu pochodzenia partii, produktów, składników, surowców. Odrębne, ogólne aplikacje zapchane danymi nie mogą konkurować z systemami biznesowymi, które zapewniają wgląd w całe przedsiębiorstwo za pomocą jednego kliknięcia.

Uproszczona złożoność

Odpowiednie, zintegrowane rozwiązanie do zarządzania firmą odpowie na specyficzne potrzeby branży mleczarskiej, rozwiązując problemy wiążące się z krótką datą ważności, na przykład w zarządzaniu magazynem, prognozowaniu produkcji i zarządzaniu zapasami, a także identyfikowalności i efektywnej dystrybucji. Musimy jednak pamiętać, że aplikacje typu „jeden rozmiar dla wszystkich” też nie są wystarczające, gdyż nie są w stanie sprostać niuansom i unikatowym wymaganiom przemysłu mleczarskiego. Niektórzy producenci oprogramowania uznali ten fakt i zaprojektowali rozwiązania, które są perfekcyjnie dopasowane do takich niuansów i dynamiki branży.

Na przykład, istnieją systemy, które obsługują cały łańcuch dostaw w mleczarstwie, zarządzając przygotowaniem, produkcją i dystrybucją produktów – i zapewniając tym samym spójny i jasny obraz schematu zamówień oparty na danych historycznych i prognozowaniu. Dzięki temu z kolei firma może optymalizować w pełni plany produkcyjne. Kierownicy produkcji mogą teraz podejmować precyzyjne decyzje odnośnie produkcji, wdrażając konieczne zmiany szybko i efektywnie. Dokładność prognozowania i planowania popytu jest niezwykle istotna w branży, w której tak łatwo wytworzyć zbyt mało lub zbyt dużo produktów gdy planowanie jest niedokładne lub nietrafione.

Śledzenie i identyfikacja

Identyfikacja to kolejny obszar, w którym firmy mleczarskie mogą wykazać przewagę gdy pracują z odpowiednim systemem. Rosnąca potrzeba szybkiej reakcji w obszarze wycofań, jak również możliwość śledzenia partii (zarówno do przodu, jak i w tył całego łańcucha dostaw) to zaledwie dwa zagadnienia z zakresu identyfikowalności, które nie dają spać wytwórcom przetworów mlecznych. Odpowiedni system zarządzania może dostarczyć konieczne informacje (takie jak numer partii, dział, data, charakterystyka produktu, składniki, testy, informacje odżywcze, data ważności), pomagając producentom spełnić wszystkie ważne normy związane z identyfikowalnością, usprawnieniem kontroli i wglądu w produkcję oraz umożliwiając im szybką reakcję na wymagania zgodności z przepisami.
Także w zarządzaniu recepturami odpowiednie rozwiązanie może zaoszczędzić pracownikom ciężkiej pracy i niepotrzebnych zmartwień. Potrafi ono obsłużyć głęboki poziom szczegółowości receptury – co przejawia się na przykład w tym, że, gdy dochodzi do zmiany formuły, system może przeliczyć o ile więcej danego składnika należy użyć by utrzymać specyfikację danego produktu. Dzięki temu można śledzić precyzyjne koszty i podać dokładną informację żywieniową, czyli łatwo zapewnić 'przejrzystość’ produktu, tak ważną dla dystrybutorów i konsumentów. Ponadto, kompleksowe rozwiązanie oszacuje później w jaki sposób taka zmiana wpłynie na zapasy, produkcję i planowanie, oraz umożliwi dokonanie niezbędnych modyfikacji w harmonogramach.

Dla zarządu

Rozwiązania klasy ERP (i uzupełniające je aplikacje „około-ERP”) dedykowane dla branży mleczarskiej skutecznie wspomagają nie tylko produkcję. Presja cięcia kosztów bez utraty jakości to ciężki orzech do zgryzienia dla zarządzających firmami. Na szczęście, systemy zarządzania nowej generacji przekraczają działy przedsiębiorstwa, integrując je całkowicie dzięki natychmiastowemu udostępnianiu informacji między produkcją, finansami, magazynami, sprzedażą i zapasami. Tylko dzięki możliwościom wglądu w informacje w całej firmie, osoby decyzyjne mogą optymalizować procesy i koszty, nie zmniejszając efektywności kosztem jakości.
Elastyczność osiągnięta dzięki możliwościom wglądu w czasie rzeczywistym w informację w całym przedsiębiorstwie ma kluczowe znaczenie dla wzrostu biznesu. Nie tylko umożliwia ona szybką i skuteczną reakcję na zmieniającą się dynamikę rynku, lecz także zapewnia przewagę wśród konkurencji, na przykład przygotowując firmę na wprowadzenie nowych produktów szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Krok w świat

Zdolność reakcji na zmiany jest bardzo ważna także w dziedzinie – jakże dzisiaj częstej – konsolidacji. Jeśli przemysł mleczarski ma się rozwijać, szczególnie w związku z potencjalną światową ekspansją, potrzebuje systemu, który rozwijał by się razem z nim. Technologia może wystarczyć do rozwoju lokalnego, ale co z funkcjonalnością, która będzie niezbędna przy wchodzeniu na arenę międzynarodową? Wielowalutowość, obsługa wielu języków czy omnichannel są nieodłączną częścią tego zjawiska, a system, który wspiera te funkcje będzie jednocześnie przyspieszał i ułatwiał przejście firmy z etapu lokalnego do międzynarodowego.

By zwyciężyć z konkurencją w tym wyścigu ekspansji, przemysł mleczarski powinien inwestować w rozwiązania IT, które będą stymulowały wzrost. Można to osiągnąć tylko z pomocą odpowiedniego systemu, który zoptymalizuje cały łańcuch dostaw, zarządzając identyfikowalnością i lepiej monitorując procesy organizacyjne podtrzymujące biznes. Wówczas przedsiębiorstwa mleczarskie będą w stanie wdrażać i zarządzać zmianą i wzrostem, zapewniając sukces w przyszłości, niezależnie od kierunku, w jakim będą podążać.

iPCC, październik 2016